Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Luang Prabang

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

23 December 2011 | Laos, Luang Prabang

Telkens al we op een nieuwe plek aankomen, moeten we weer even wennen. Zo verging het ons ook in Luang Prabang. Dit mooie stadje is erg gewild bij toeristen, maar toch kostte het ons een paar dagen om onze draai te vinden. We verhuisden een paar keer naar een ander hotel, tot de plek goed voelde. Een eenvoudig guesthouse, rustig gelegen in een mooi straatje en met uitzicht op de rivier de Nam Khan, die even verderop in de Mekong uitmondt.
Luang Prabang staat op de werelderfgoedlijst en dat is niet voor niets. Je vindt hier prachtige oude villa’s, uit de tijd dat de Fransen hier de scepter zwaaiden. Huizen in koloniale stijl omzoomd door mooie tuinen, sommige met fraai uitzicht op de Mekong. We dwaalden door de straatjes en vonden fijne koffietentjes met croissants en baguettes. Op alle openbare gebouwen prijkt naast Laotiaanse opschriften ook nog een Franse zoals Ecole Primaire of Bureau de poste.
Naast alle Laotiaanse vlaggen hangen er vlaggen met hamer en sikkel, symbolen van het communisme, waar je overigens verder weinig van merkt.
Dit stadje ademt welvaart. ’s Avonds is er een markt met prachtig handwerk. Niet het kant en klare spul dat in Thailand op de avondmarkt ligt, maar echt mooi handwerk.
We zagen twee prachtige nieuwe, rode Trekfietsen staan, die we voor 3 dagen huurden en waarmee we de omgeving konden verkennen. Over de oude houten brug, die vreselijk rammelt als er een auto of tuk tuk overheen rijdt (we horen hem op onze kamer), naar de overkant van de Nam Khan rivier. We reden door dorpjes waar papier werd gemaakt van moerbeitakken (de bladeren gaan naar de zijderupsen) en olifantenpoep. We kregen uitleg in keurig Engels van een jonge vrouw, die ons vertelde over het verven van zijde met natuurlijke materialen. We lieten ons overzetten met een ferry en probeerden de route te vinden langs de 8 tempels, die verscholen lagen in het groen over een afstand van 13 kilometer. Na de 5e tempel hield de weg op en sjouwden we de fietsen mee over een smal pad vol boomstronken, in de hoop dat het op een zeker moment weer beter zou worden, maar moesten onverrichter zake terugkeren.
De mooiste tocht maakten we naar de Kouong Si watervallen, op 32 kilometer van Luang Prabang. Pittige kilometers zo nu en dan, maar ook weer de voldoening dat we het gehaald hadden. Het bekijken van de bijzondere waterval (zie foto’s) kostte wat tijd en we zouden ons moeten haasten om voor donker thuis te zijn. Bovendien ontbrak mij de energie, als ik eerlijk ben. Henk heeft altijd energie genoeg als het op fietsen aankomt. Gelukkig kun je hier altijd terug met een tuk tuk, die de fietsen op het dak meeneemt.
We leven niet altijd in het hier en nu. Zijn vaak alweer bezig tickets of hotels te boeken voor het vervolg van onze reis. Gelukkig, dat we op het laatst besloten hadden toch een klein computertje mee te nemen. Overal is wifi, ook in Laos, dus het regelen is geen probleem.

Het is vreemd te bedenken, dat in Nederland de Kerstdagen voor de deur staan. We merken er hier nauwelijks iets van. Een enkel duur restaurant biedt een Kerstmenu aan voor de prijs van 30 euro, wat hier een kapitaal is. Een enkele Kerstboom siert de ingang van een hotel. Dat is alles.

Toch willen we graag de gelegenheid aangrijpen om via de site iedereen gezellige Kerstdagen en een heel voorspoedig en gezond 2012 toe te wensen.

  • 23 December 2011 - 05:27

    Marlies En Koos:

    He, Hanny, ik zit net achter de pc als je bericht binnen komt. Mooie foto's! En die fietstochtverslagen zijn erg aanstekelijk. Wij gaan vandaag mijn eerste vrije dag vieren met een lange wandeling in de buurt (Berg en Dal, Groesbeek). Het zal goed nat zijn in het bos; de laatste week eindelijk weer veel regen. Weet je dat sommige boeren tot vorige week nog moesten sproeien?
    Doet het stadje waar jullie nu zitten an Hoi Ann denken? Wij hebben steeds wel Vietnambeelden bij wat je beschrijft. Ook aan Kerst daar, met inderdaad alleen een kerstboom in een westers georiënteerd hotel. Weet jij nog waar we zaten, toen? Bij jouw "familie"? liefs van ons beiden en maak er samen fijne Kerstdagen van!

  • 23 December 2011 - 09:47

    Til:

    Goedemorgen! Ik heb weer heerlijk genoten van jullie belevenissen. Het is hier zó somber buiten, zodat ik vanmorgen moeilijk op gang kon komen. Jullie zonnige verhalen hebben me een positieve schop gegeven....Je snapt: zo vlak voor de Kerst valt er genoeg te doen! Ik vind het geweldig zoals jullie bezig zijn! Het maximale halen jullie eruit.Met dat fietsen zie je natuurlijk zoveel extra's. Dat heb ik vroeger ook in Nepal gedaan.Maar ik kan me best voorstellen, Hanny , dat het af en toe best zwaar is. Ik heb bewondering voor je en doe het je echt niet meer na!!! Wat hebben jullie weer mooie foto's gemaakt. Bij 't oversteken van dat soort bruggen flitste altijd de gedachte door me heen: "Als 't nog maar niet m'n tijd is....!"Mooie waterval. 't Doet me een beetje aan die zwavelhoudende waterbekkens in bv. Turkije denken.[ken ik alleen van plaatjes, hoor].Ja, Kerst gaat nu aan jullie voorbij. Maar dankzij de computer pikken jullie er vast wel een graantje van mee....Dus: Heel goede Kerstdagen en een fijne tijd in Laos. liefs, Til.

  • 23 December 2011 - 09:53

    Repke:

    Prachtig, die watervallen!!
    En die brug....brrrrrrrrrr.....
    Voor jullie hele fijne dagen, met of zonder kerstboom.
    Wij gaan jullie missen met kerst!

    Liefs Henk-Jan en Rep

  • 23 December 2011 - 10:40

    Jacqueline:

    Weer een mooi verhaal! Heerlijk, dat jullie zo veel zien en genieten.
    Hele goede kerstdagen!

  • 23 December 2011 - 11:09

    Elly:

    Mooie watervallen!
    Wat beleven jullie veel, past het nog allemaal in je hoofd?
    Of kan er nóg meer bij.
    Ondanks dat jullie niet in Kerstsferen verkeren wil ik jullie toch fijne dagen toewensen.

    groetjes Elly

  • 23 December 2011 - 11:29

    Ingrid:

    wat een ongelooflijke bofferds zijn jullie toch om al dit moois te kunnen ervaren.
    heel veel plezier samen. goede kerstdagen,
    ondanks het ontbreken van het daarbij horende sfeertje, en de allerbeste wensen voor 2012.

    het typen lukt niet goed. ik ben met de fiets onderuit gegaan met de gladheid en heb mijn sleutelbeen gebroken. pech.

  • 23 December 2011 - 12:16

    Hedwigis:

    Ha lieve mensen in het buitenland, inderdaad, vanuit een druilerig Nederland geniet ik ook net als alle andere meelezers van de zonnige verhalen. Ben net terug van het kerstspel. Mocht dit jaar weer meespelen en heb daar weer zeer van genoten. Maar nu is het echt vakantie. Voor jullie ook heel fijne dagen. Groeten uit Alphen (ook van Paul)
    Hedwigis

  • 23 December 2011 - 13:16

    Willy:

    Het allerbelangrijkste: ik wens jullie gezegende kerstdagen en heeeel veel goeds voor 2012Jullie hebben elkaar wel goed kunnen leren kennen zeg!
    Het is in tegenstelling met jullie daar hier weer een "kermis" volle karren voedsel ( al doe ik er zelf ook min of meer aan mee)en de kerstversiering wordt steeds gekker en overdadiger. Maar nu geen negatiefs meer: ik heb zelf ook een boom en lichtjes buiten en vind overal dat licht ook erg inspirerend het Licht te blijven zien.zo preek van de week.
    de vele kaarten aan de deur zijn ook erg lief: bewijs dat ik zeker niet eenzaam ben maar heel veel mensen aan me denken en veel goede wensen.
    heerlijk is het, dat ik morgen al naar Helmi c.s. ga en we 1e kerstdag weer allemaal bij elkaar zijn en dit jaar bij het jonge stel!!altijd heel gezellige sfeer ook onderling. iets, waar ik heel dankbaar voor ben.
    de cardioloog was nog niet tevreden en ik ben weer 24 uur aangelijnd.
    lieve mensen, blijf genieten wat jullie al doen!mis je je kleinkind niet Hanny?
    liefs, Willy

  • 23 December 2011 - 14:37

    Cora En Leo:

    Wat een verrassende waterval waar jullie na zo'n lange fietstocht terechtkwamen. Heel bijzonder. Ik zag er ook mensen in zwemmen, hebben jullie dat ook gedaan? Leo en ik zijn nog steeds lekker aan het rommelen in huis, maar heel gezellig samen. Het weer is momenteel uiterst somber, maar voor de Kerstdagen is zacht weer voorspeld. Misschien kunnen we nog een wandeling maken. Kerstavond gaan we naar Nuenen. Daar treden de kleinkinderen op in een Kerstspel. Op 1e Kerstdag gaan we naar Joost en Agnes. Gezellig met z'n allen gourmetten. Pa vanmorgen nog gesproken. Hij klonk erg goed door de telefoon. We gaan er binnenkort weer naar toe, maar de Kerstdagen is hij al bezet.
    Voor jullie ook heel fijne Kerstdagen samen en alle goeds voor 2012. Geniet van de mooie reis!
    Lieve groeten van ons, Cora.

  • 23 December 2011 - 19:45

    Harmen En Marjan:

    ook namens ons voor jullie de allerbeste wensen voor 2012.
    De verhalen blijven mooi om te lezen!

  • 24 December 2011 - 13:29

    Duang Djai:

    sawadii kha nahm pung e chai dii

    je vervult een mens met weemoed...
    het fietstochtje heb ik ook gedaan, daarna lekker gebadderd in de waterval
    gaan jullie nog de tocht naar de boeddah-beeldjes maken?

    hele fijne dagen en een heel gelukkig 2012!
    koop zeke zo'n wenszak met een lichtje en laat jullie geluk verzegelen!

    lieve groeten carie

  • 29 December 2011 - 02:41

    Andrei Dobbelsteen:

    hanny,henk hermosa aventura !! feliz año nuevo para ustedes andre y dori dobbelsteen de argentina!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanny

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 214840

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 31 Mei 2017

Op reis in Frankrijk, Spanje en Portugal.

14 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Op de fiets naar Praag

31 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Thailand 2014

02 Augustus 2013 - 20 September 2013

Op de fiets naar Santiago de Compostela

01 November 2011 - 02 Maart 2012

Hanny en Henk in Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja

03 Januari 2009 - 01 Juni 2010

Mijn derde uitzending.

Landen bezocht: