Tussen kunst en kitsch - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Tussen kunst en kitsch - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Tussen kunst en kitsch

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

06 December 2011 | Thailand, Chiang Rai

In de afgelopen maand hebben we heel wat tempels van binnen gezien. Wat ze allemaal gemeen hebben is de overdaad aan glitter. Alles glimt en spiegelt, dat het een lieve lust is. De Boeddha’s zijn bijna allemaal van goud of wekken de indruk van goud te zijn. Zelden tref je slechts één Boeddha aan, meestal zijn het er 3 of meer. De dakranden van de tempel zijn vaak schitterend met de nodige spiegelende deeltjes die het geheel nog meer glans geven.
Je vraagt je hier regelmatig af is dit nu mooi of juist lelijk. Je beweegt je tussen kunst en kitsch om het zo maar eens te zeggen. Een voorbeeld: hier in Chiang Rai staat de zogenaamde Clocktower, een gruwelijk pompeus geval. Lelijk in zijn kitscherigheid. De lantaarnpalen in de buurt zijn indezelfde protserige stijl ontworpen. Teveel van het goede. Toch zie je op de markten hier ook prachtig handwerk en mooi houtsnijwerk. Met de materialen die voorhanden zijn, bamboe, riet en bladeren worden soms heel kunstzinnige voorwerpen gemaakt. We vinden de Thai ook heel creatieve mensen, zoals ze soms praktische oplossingen voor van alles en nog wat bedenken. De buitenkant moet er in ieder geval goed uitzien, het liefst voorzien van de nodige tierelantijnen.

Gisteren fietsten we, over de brede vluchtstrook op de snelweg (is toegestaan), dertien kilometer naar een heel bijzondere tempel “Wat Ron Kuung”. We hadden foto’s ervan gezien en die waren heel bijzonder. Deze tempel overtrof onze stoutste verwachtingen. Hij was echt schitterend, letterlijk en figuurlijk.
Pas in 1997 is begonnen met de bouw van de tempel en hij is nog lang niet klaar. Van binnen geen overdaad aan Boeddhabeelden, maar slechts één hele mooie met daarachter een grote muurschildering van Boeddha. Er mocht binnen niet gefotografeerd worden, helaas. Ook waren er grote muurschilderingen die een meer “grappig” karakter hadden. Bush en Osama Bin Laden samen op een raket in de ruimte. Ook veel bizarre grappen, in de vorm van schedels in een boom of handen die uit de onderwereld steken. We hebben onze ogen uitgekeken en er de nodige foto’s en een filmpje van gemaakt, die uiteraard op de site komen.

Vandaag (5 december) is een bijzondere dag; Koning Bhumipol is jarig. Voor de Thai een echte feestdag, waarop het meteen ook vaderdag is. De koning is hier alom tegenwoordig. Zijn beeltenis prijkt op bijna iedere straathoek en bij elk openbaar gebouw. Toen ik hier destijds werkte vertelde ik, dat ik als klein meisje hun koning en koningin met eigen ogen gezien heb. Dat ging als volgt:
In de stad Delft, waar ik 60 jaar geleden het levenslicht zag, staat het Prinsenhof. Regelmatig werden koninklijke en andere hoge gasten door de toenmalige koningin Juliana, uitgenodigd een vorkje te prikken in dit, voor de Oranjes, bijzondere gebouw. Als de hoge gasten weer terug reden naar Den Haag of elders, passeerden ze altijd het huis waar wij woonden. Op het moment dat de ordonance voorbijreed en het verkeer stil werd gelegd, renden we het dijkje voor ons huis op, om vervolgens de koningin en prins met hun gevolg te zien passeren. Ik was denk een jaar of 11 en herinner het me nog heel goed, dat ik toen de koning en de koningin van Thailand heb gezien.

Ons verblijf in Chiang Rai loopt ten einde. Morgen onze laatste (fiets)dag hier. Van de stad zelf zijn we niet echt onder de indruk, van de omgeving des te meer. We hebben weer veel kilometers gemaakt. Ditmaal vooral langs de rivier Mae Kok. Ook daarvan nog wat beelden.
Ons volgende reisdoel is een tweedaagse trip naar Mae Salong, een stadje in de bergen, dat vooral bevolkt wordt door Kuo Min Tang Chinezen, die er hun theeplantages hebben en wellicht wat ander spul….

Het filmpje van de witte tempel staat op Henk z'n site

  • 06 December 2011 - 08:11

    Ilone:

    Inderdaad een schitterende tempel en wat leuk wat ze met die maiskolven hebben gedaan. Mooie omgeving ook en ik zie 2 fijne fietsen om die omgeving verder mee te ontdekken.
    Je hebt vast een streeepje voor daar omdat je de thaise koning en koningin al 'ns hebt ontmoet. Mensen daar misschien wel nooit. Wens jullie weer hele mooie ervaringen.
    Lieve groeten uit een nat koud kikkerland.
    Ilone

  • 06 December 2011 - 08:21

    Koos:

    Weer zo'n mooie beschrijving. Daar ben je echt goed in. Ik kan me dat koninklijk bezoek ook nog herinneren. De koningin heette Sirikit, tenminste zo klonk het. En ze was erg mooi. Veel plezier met het vervolg van jullie reis!

  • 06 December 2011 - 21:04

    Cora:

    Wat een prachtige plaatjes weer Hanny. Ik heb heel andere beelden als ik aan deze plaats denk. Jij en ik hebben er samen ook een leuke landelijke fietstocht gemaakt indertijd, maar zulke mooie tempels als jullie ontdekten hebben wij toen niet gezien. We waren er toen gewoon te kort.
    Jammer dat we elkaar nog steeds niet via Skype hebben kunnen spreken. Ik moet zeggen dat we ook heel druk bezig zijn met van alles. Als ik zie dat je gebeld hebt Hanny was ik net weer even niet op m'n plek. We blijven het proberen. Jij bent nog steeds bereikbaar op je oude Skype adres? Geen reactie als ik het daarop probeer. Ik zal je binnenkort mailen.
    Lieve groeten van ons.

  • 06 December 2011 - 22:44

    Duang Djai:

    sawadii kha nahm pung e chai dii

    die bumibol is net sinterklaas, blijft er altijd maar hetzelfde uit zien...
    mooi verhaal weer!
    ik ken chiang rai en omgeving niet zo goed, maar ik geloof, net als jij, dat elke thaise stad zo'n mooie fietsomgeving heeft, met rijstvelden, vriendelijke mensen, eetstalletjes en bhuddas. inderdaad, tot ze je neus uitkomen!
    fijn dat jullie zo genieten
    te laat bedenk ik dat dit in rijm had gemoeten...
    moet ik daarvoor nu boeten
    vast niet, even buigen voor bhudah
    en een kruisje erna
    en ook spring hier op de fiets
    en zie ook regelmatig iets
    reeen, hazen, konijnen en vogels in de lucht
    al gaan die allemaal voor mij op de vlucht
    geen bhudah of rijstveld op mijn tochtjes naar het werk
    gelukkig is mijn fantasie sterk....
    genieten jullie maar fijn door
    dat zeggen al jullie lezers in koor!
    groeten carie

  • 06 December 2011 - 23:36

    Willy:

    Inderdaad teveel van het goede!!
    Je hebt je wel vergist: 5 december is sinterklaas jarig hoor!
    Wij hebben het uitgebreid gevierd, met heel veel gedichten,nu ook van de jongsten al!!
    Ik was total loss,maar had dat er graag voor over, wat een gezelligheid!Ik had zelf gevraagd of ze allemaal "thuis" kwamen. Dat vinden ze zo heerlijk.
    liefs, Willy

  • 13 December 2011 - 01:25

    Piet Dobbelsteen:

    Wat een pracht van tempels is dat allemaal voor buda dat is dan voor die mensen een zeer goede heer die zal hen zeker naar de hemel brengen of gloof jullie dat niet zo ..H .en H. hoop datjullie daarveel pñlezier hebben haudoe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanny

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 214839

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 31 Mei 2017

Op reis in Frankrijk, Spanje en Portugal.

14 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Op de fiets naar Praag

31 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Thailand 2014

02 Augustus 2013 - 20 September 2013

Op de fiets naar Santiago de Compostela

01 November 2011 - 02 Maart 2012

Hanny en Henk in Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja

03 Januari 2009 - 01 Juni 2010

Mijn derde uitzending.

Landen bezocht: