Fietsen in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Fietsen in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Fietsen in Bangkok

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

11 November 2011 | Thailand, Bangkok

Vanmorgen hadden we een leuke ervaring, die we meteen willen delen.
Nadat we gisteren waren teruggereden van Koh Chang naar Bangkok, boekten we een fietstocht bij Co van Kessel. Deze Co heeft ooit het idee gekregen om in en rond Bangkok fietstochten te organiseren en is hier intussen al aardig bekend mee geworden.
Bangkok is een vreselijk drukke stad, dus het idee lijkt misschien onzinnig. Toch is niets minder waar.
Vanwege de overstromingen waar Bangkok nog steeds onder gebukt gaat, waren niet alle fietstochten meer te boeken. Maar de rit door China Town kon nog gemaakt worden, dus daar schreven we op in. We vonden een hotel in de buurt van het startpunt van de fietstocht en zaten zodoende vanmorgen om acht uur al op de fiets.
Drie jaar geleden had ik een dergelijke tocht al met zus Cora gemaakt, dus ik vermoedde dat Henk dit ook heel leuk zou vinden.
Vanaf het eerste moment reden we door kleine straatjes en steegjes van de Chinese wijk van Bangkok. We moesten onszelf soms echt langs de eetstalletjes manoeuvreren, waar op dit vroege uur al volop gekookt, gewokt en gebraden werd. De geuren waren soms verrukkelijk, maar soms was de stank niet te harden (die kwam uit het riool). Onze gids kende de weg op haar duimpje en we kwamen op plekken, die we zelf nooit gevonden zouden hebben. Een enkele keer stopten we bij een bezienswaardig punt als een tempel of een marktje. Lange tijd ging het goed, tot we bij de eerste straten kwamen die ondergelopen waren. Hoe dichter we de rivier naderden, hoe natter het werd. Wat een ramp voor deze mensen. We hadden de eerste avond van ons verblijf in Bangkok al kunnen zien hoe met man en macht gewerkt was om overal barricades van zandzakken op te werpen. Veel winkels hadden muurtjes voor hun etalages gemetseld ter bescherming van hun eigendommen. Daar reden we dan door het water dat soms met een behoorlijke snelheid door de straten stroomde.
Via loopplanken bereikten we de rivier de Chao Praya, waar we met een pont naar de overkant gebracht werden. Daar fietsten we door een heel ander soort omgeving. Enkele mooie tempels en een parkje om even uit te rusten en iets te drinken.
De tijd ging veel te snel om. We hadden nog uren willen doorfietsen.
Maar hopelijk kunnen we binnenkort in het noorden ook onze fietsbehoefte nog wat bevredigen. Morgenavond vertrekken we met de nachtbus naar Chiang Mai. Hopelijk is het daar intussen wat minder nat dan in Bangkok. Helaas moeten we Ayuthaya overslaan, want deze stad heeft nog heel veel last van het water.
Het is natuurlijk heel speciaal om hier terug te zijn. Zeven jaar geleden alweer, vertrok ik naar Thailand om te gaan werken voor VSO. In Ayuthaya woonde ik 2,5 maand op een boot in de Chao Praya rivier. Ik had Henk deze plek zo graag willen laten zien. Het is even niet anders. Er blijft nog genoeg moois over. Nu ik hier weer terug ben, komen ook alle herinneringen aan die tijd weer boven. Geuren en smaken, die ik herken. Gelukkig ben ik ook de Thaise taal niet helemaal vergeten. Heb zelfs mijn oude Thaise naam hier en daar alweer gebruikt. Hanny = honey = nam pung (water van de bij in het Thai)
Ook is het heel leuk om weer met de website aan de gang te gaan en de reacties te lezen.
Oude tijden her(be)leven!

We hebben van deze fietstocht ook een videofilmpje gemaakt.
Deze kun je vinden op:
www.henkdobbelsteen.waarbenjij.nu

  • 11 November 2011 - 16:10

    Jacqueline:

    Ha Hanny en Henk,

    Ik beleef jullie mooie avonturen mee! :-)...Ook in Chang Mail kun je mooi fietsen (als het daar droog is), waarbij je ook een deel langs de rijstvelden fietst. Veel plezier daar!

    Groetjes!

  • 11 November 2011 - 16:12

    Naat In Uganda:

    er klinkt veel 'genieten' door in dit verhaal!

  • 11 November 2011 - 17:00

    Ilone:

    Oeps, nat, maar spannend. Ook filmpje gezien.
    Mooie foto's Hanny en Henk. Gewoon doorgaan met genieten, maar.
    Toi,toi, toi

  • 11 November 2011 - 18:04

    Elly:

    Wat ik mij herinner van Bangkok is chaos, dus ik vind het dapper dat je daar durft te fietsen.
    Ik vond China Town geweldig, de herinneringen komen weer boven.
    Jammer van Ayuthaya, maar het is niet anders. Gelukkig is er zoveel meer!!!!!!!

    Dag Hanny en Henk, op naar het volgende.

  • 11 November 2011 - 18:43

    Annemarie:

    Wat bijzonder om Bangkok op de fiets te verkennen! En wat leuk om je verhalen weer te lezen en om foto's te zien! Ik kan me nog goed herinneren dat wij je op kwamen zoeken in Thailand, in je leuke huisje. Ik zou ook nog wel weer even terug willen... Chiang Mai, ook enig met de night market! Veel plezier!!

  • 11 November 2011 - 19:49

    Marjan:

    He Henk en Hanny wat een super belevenis!
    Liefs.

  • 11 November 2011 - 19:58

    Hedwigis :

    Ha Hanny en Henk,
    inderdaad weer genieten van je verhaal. Lekker fietsen en genieten.
    Wij hebben vandaag een auto en een keuken gekocht(oooooo wat zi ik er vol van) Heerlijk een goed glas wijn daarop gedronken bij leuk zaakje in Alphen/ Paul heeft Marijn nu aan de telefoon. De hartelijke groeten van hem. Het gaat goed met hem(vinden wij ook :))

    tot mails Hedwigis

  • 11 November 2011 - 20:43

    Til:

    Hoi Hanny en Henk,
    Zojuist even jullie videofilmpje bekeken.... Wat een ramp voor de mensen! Wel een aparte ervaring, dat de fietstocht door ging. Dus morgen vertrekken jullie naar het Noorden. Jammer, dat je jouw oude slaapplek op de boot niet kon showen, Hanny.. Zo te lezen, genieten jullie volop. Fijn! Een goed busreis gewenst! Bedankt weer voor het boeiende verslag. liefs, Til.

  • 11 November 2011 - 21:54

    Jannie Postema:

    wat weer een geweldige belevenis.uit het verslag spreekt jullie genieten
    wat erg voor die mensen al dat water.hartelijke groet voor jullie beide jannie.

  • 12 November 2011 - 00:19

    Piet Dobbelsteen:

    wat eenmooie reis hoop dat je der feel plezier van mag hebben ook de groeten van Dañiel .

  • 12 November 2011 - 14:06

    Guus:

    Hoi Henk en Hanny,
    Heb genoten van de mooie foto's en heb zin om daar lekker rond te fietsen

  • 12 November 2011 - 19:48

    Cora En Leo:

    Fantastisch Hanny en Henk dat jullie zoveel beleven. Wij genieten hier ook volop. De eerste week zijn we in Kaapstad geweest. De omgeving goed gezien. Kaap de Goede Hoop. Gisteren op weg naar ons logeeradres zijn we langs de walvissen en de pinghuins gekomen. Het gebied waar we nu logeren is fantastisch. Heel veel bloemen en vogels. Vanuit onze kamer kijken we uit op een prachtig natuurreservaat.
    Vanmorgen pa aan de telefoon gehad en hij maakt het naar omstandigheden goed.
    Genietvan al het goeds. Heel veel liefs van ons, Cora.

  • 13 November 2011 - 15:41

    Willy:

    Lieve Hanny, beste Henk,Ik reageer wat laat hele week erg druk, want gisteren reunie en nog voor mijn verjaardag 10 mensen van de lomschool. Heel erg gezellig en al het werk waard(ook gegeten bij me)Wat geniet ik van je verhaal en de foto' ook erbij!!Ik beleef het helemaal mee. En wat een verschillen: trieste beelden van de overstroming, ook handeltje eruit slaan: ik zag verkoop van lieslaarzen!! dan ook weer prachtige natuur, de exotisxhe beelden van marktjes en niet te vergeten foto's van een gekukkig paar.heerlijk!!

    liefs Willy

  • 13 November 2011 - 22:47

    Duang Djai:

    Ha nahm pung en poechaaij dii,

    heerlijk om alles te lezen, maar natuurlijk wel schrikken van het water... het ziet er onrealistisch uit, maar het is toch echt.
    met de bus??? gaat de trein niet?
    of ga je nog een keer terug met de trein naar Ayutahah. Jammer dat je geen stop maakt in Phitsanulok!!
    ik ga zo meteen het filmpje bekijken!
    lieve groeten,
    carie

  • 14 November 2011 - 11:27

    Gudrun:

    leuk hanny en Henk om jullie zo voor een tempel te zien staan ,nu geloof ik het echt -
    want elke dag ga ik even aan jullie huis voorbij en denk: a- ze zijn nog niet thuis !!!!
    Heb het goed en bedankt voor het verslag,liefs Gudrun

  • 14 November 2011 - 11:33

    Margot:

    Hoi Hanny,

    leuk, weer een bericht van je te ontvangen!
    Nu lekker met vakantie in Thailand, ja dat zal wel veel oproepen aan herinneringen.
    Hoe gaat het joh, met je vriend op reis, leuk voor je!
    Laten we een keer een bakkie gaan drinken als je terug bent, eens even bijpraten.

    Geniet van je vakantie!!Mooie foto's weer.
    liefs, Margot.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanny

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 214617

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 31 Mei 2017

Op reis in Frankrijk, Spanje en Portugal.

14 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Op de fiets naar Praag

31 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Thailand 2014

02 Augustus 2013 - 20 September 2013

Op de fiets naar Santiago de Compostela

01 November 2011 - 02 Maart 2012

Hanny en Henk in Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja

03 Januari 2009 - 01 Juni 2010

Mijn derde uitzending.

Landen bezocht: