Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

15 November 2011 | Thailand, Chiang Mai

Afgelopen zaterdagavond vertrokken we met de nachtbus naar Chiang Mai. Pogingen om met de trein te gaan strandden, omdat door de overstromingen de treinen nog niet langs Ayuthaya reden en ze een lange omweg moesten maken. Na wat oponthoud vertrokken we om half negen ’s avonds met een nogal gehavende bus. Na anderhalf uur waren we Bangkok pas uit, omdat de vierbaans snelweg grotendeels onbegaanbaar was geworden de afgelopen tijd. Al het verkeer hobbelde over een enkele, met zand overdekte weg. Eenmaal in de buitenwijken van Bangkok zagen we bij het schijnsel van de volle maan, hoe hele wijken onder water stonden. Donkere flats en verlaten huizen, geen verkeer was er mogelijk. In het donker zagen we hier en daar kleine bootjes varen. Het water kan hier op de één of andere manier niet weg. Op het nieuws las ik dat een in de haast opgeworpen dam het water verhindert weg te stromen. Die dam schijnt rijkere delen van de stad te beschermen tegen het water. Afgelopen dagen moest de dam door 300 agenten beschermd worden tegen de boze bewoners van de ondergelopen wijken, die al weken lang last hebben van al dit water. Zeker 50 kilometer lang zagen we alleen maar ondergelopen land en huizen. Verschrikkelijk voor de mensen die al zo lang in de narigheid zitten.
Onze bus kon intussen aardig doorrijden, maar kraakte en knarste behoorlijk als er geschakeld moest worden. De vering was ook niet al te best. Midden in de nacht stond hij een tijdlang stil en daarna maakte de motor een vreselijk lawaai. Afijn, half 7 in de ochtend een knal, de stank van iets dat verbrandde en daarna kon de bus alleen nog maar uitrijden.
Daar stonden we dan. Op ongeveer 100 km van Chiang Mai. Al snel werd ons verteld dat het zo’n 4 uur zou duren voordat een andere bus ons zou kunnen oppikken. De chauffeur moest eerst in Chiang Mai zien te komen en zou dan met een andere bus terug komen. Gelukkig was het nog lekker fris buiten en stonden we op een mooie plek. Na ongeveer 3 uur kwam er een bus van een andere maatschappij langs. Die stopte en vroeg of er mensen mee wilden tegen betaling van 120 baht (3 euro) Daar hoefden we niet lang over na te denken. Gaan! Anderhalf uur later waren we op de plaats van bestemming.
Chiang Mai is een verademing na het drukke Bangkok. Het is zoveel rustiger en het klimaat een stuk aangenamer. Prima fietsweertje dus. We boekten een fietstocht met een gids, omdat we graag veel wilden zien van de omgeving. Daarin zijn we absoluut niet teleurgesteld. We hebben een fantastische dag gehad en volop genoten van het fietsen en de schitterende omgeving. De tocht ging langs rijstvelden, waar op dit moment geoogst wordt. We passeerden dorpjes en bezochten hier en daar kleine bedrijfjes. We zagen o.a. hoe rijstcrackers gemaakt worden, die hier veel gegeten worden. We hadden een lekkere lunch aan de rivier de Ping en bezochten een locale school en een markt. Deze school zag er overigens heel goed uit. Er was zelfs een bibliotheek en een computerlokaal met nieuwe computers en internet. De leerlingen zaten dan ook op Facebook of spelletjes te doen.
We eindigden de tocht in het oude gedeelte van Chiang Mai, niet te verwarren met het huidige oude centrum. We zagen ruines van wat ooit als eerste nederzetting van Chiang Mai gediend had. Natuurlijk weer veel oude tempels. Van die tempels hebben we er intussen al zoveel gezien, dat er een lichte verzadiging begint op te treden. We verbazen ons er meer en meer over dat religie en geld kennelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Maar de pracht en praal die over de Boeddhistische tempel ligt is buiten elke proportie. We hebben zo onze bedenkingen.
Dat neemt niet weg, dat we ook steeds onder de indruk zijn!

Henk plaatst op zijn site nog twee filmpjes van deze tocht.
www.henkdobbelsteen.waarbenjij.nu

• 15 November 2011 - 06:45

Ilone:

Hier nog heel vroeg in de ochtend jouw verslag aan het lezen. Begrijp de boosheid om die dam. Je zult maar in dat armere deel wonen.
    Hier nu de eerste nachtvorst. Moet er niet aan denken hier 's-nachts te stranden met de bus, maar was daar toch ook denk ik minder prettig.
    Verder hoor ik alleen dat je geniet. Houwen zo Hanny. Ik heb genoten van verhaal, foto's en filmpjes
    Liefs Ilone.

• 15 November 2011 - 07:43

Elly:

Wat erg al dat water. Die arme mensen!
    Het verkeer en de bus klinkt als Ghana. Prachtige foto's van Chiang Mai, ik herken de tempel.
    Zo te lezen hebben jullie het heerlijk.
    Hier mistig en koud, maar wel gezellig "Sinterklaasweer".
    En wat zijn jullie actief!!!!
    Staks vervolgen jullie je route zeker naar MHS.
    groetjes Elly

• 15 November 2011 - 08:35

Til:

Weer bedankt voor jullie uitgebreide verslag! Wat een verhaal van die dam....Schandalig!Ja, busreizen blijven altijd boeiend in dat soort landen...Leuk, dat er overal van die fietstocht mogelijkheden zijn! Je ziet en beleeft 't dan allemaal optimaal.Ik ga zo dadelijk van je filmpjes genieten, Henk. De foto's zijn mooi. Geniet in Chiang Mai. Vanuit een berijpte polder [!] veel liefs gewenst!

• 15 November 2011 - 09:57

Koos Van Kampen:

Weer een mooi verhaal in de bekende Hanny-stijl. Je schrijft echt goed en de foto's zijn prachtig. Fijn dat jullie het samen zo goed hebben.
    Groeten, ook van Marlies

• 15 November 2011 - 11:10

Repke:

Ik sluit me helemaal aan bij Koos! Heerlijk om je verslagen te lezen.
    Geniet!

• 15 November 2011 - 12:16

Willy:

Jullie moeten wel stress bestendig zijn zeg!! Maar in vergelijjking met de armoe en het water valt 3 uur wachten dan ook wel weer mee!de verzadiging ken ik, zij het van kerken in europa.leuk, dat je een school hebt bezocht. daar zit toch (ook) je liefde.
    Ik vraag me af of Henk dit deel van de wereld ook kent of meer Europa gericht is.
    Ik heb een lieve pieterbaas(Helmi) die voor allemaal namens mij de sinterklaas kadootjes heeft gekocht. Ik kan dat niet meer. Maar heb nu alles ingepakt en zelfs zijn alle gedichen al af!! komt de nachtrust ten goede. Alle kinderen en kleinkinderen komen wel hier op 3 december. druk én gezellig.
    liefs Willy

• 15 November 2011 - 18:28

Jacqueline:

Wow...! Wat een mooie foto's en zooo herkenbaar. Ik beleef zo heerlijk jullie reis mee. Herinneringen komen weer boven! Leuk, dat jullie de rijstvelden bij Chang Mai hebben gezien. Zeer indrukwekkend. Heb je de nachtmarkt in Chang Mai al bezocht? En aan de rivier Ping stond ons hotel!
    De armere bewoners van Bangkok zullen het zeker niet gemakkelijk hebben. Hopelijk is die nattigheid snel voor hun voorbij. En wat een toestand met die bus. Gelukkig is ook dat weer goed gekomen. Och..wat heerlijk zo'n reis!

• 15 November 2011 - 19:29

Marja:

Dit is op afstand, ook al ben ik nog nooit in Azie geweest, weer heel erg genieten Hanny.
    De energie, de sportiviteit en het positivisme bij alles wat jullie meemaken stralen van jullie af, geweldig. Een mooi leven zo.
    Ik kijk uit naar meer!
    Liefs, Marja

• 15 November 2011 - 20:05

Duang Djai:

ha nahm pung en chai-dii,
    fietsen fietsen fietsen, wat heerlijk!! met de belg??? zo te lezen wel, met het bezoek aan wat kleine bedrijfjes.
    met enig ongeloof kijk ik naar de temperatuur, het is hier bibbeen geblazen op de fiets!
    ik geniet met jullie mee!
    chock dii!!

carie

• 15 November 2011 - 21:37

Emil Wierink:

Lieve Juf Hanny,

Ik denk en praat nog vaak over u op school. Ik hoop dat u een hele fijne vakantie heeft.
    En de groetjes van mijn ouders.

Liefs Emil.