Dat viel ff niet mee! - Reisverslag uit Ða Năng, Vietnam van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Dat viel ff niet mee! - Reisverslag uit Ða Năng, Vietnam van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Dat viel ff niet mee!

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

23 Mei 2009 | Vietnam, Ða Năng

Wat was het heerlijk om, al was het maar kort, de lente op haar mooist in Nederland te kunnen meemaken. Ik heb genoten van het bloeiend fluitenkruid en koolzaad langs wegen en fietspaden.
Ook was het fijn zoveel mensen te kunnen zien en spreken.
En natuurlijk was vrijdag de 8e mei het hoogtepunt van mijn verblijf in Nederland.
Marc en Marike als een stralend paar te zien, was prachtig. Zo’n dag vliegt voorbij en achteraf kun je beelden en momenten nog eens de revue laten passeren.
Ik doe een foto bij dit bericht voor diegenen die het paar gemist hebben.

En toen moest ik zondag de 10e mei weer de hele lange terugreis aanvaarden.
Daar was ik nog helemaal niet aan toe! Had zo graag nog langer willen blijven in dat heerlijke huisje aan het Rietveldsepad. (zie foto)
De eerste week terug in Da Nang was dan ook bepaald niet leuk. Ik voelde me doodmoe en had geen eetlust. Dank zij de zorg van mijn Vietnamese familie kwam ik er na een paar dagen weer bovenop.
Elke dag haalden ze me uit mijn huisje om mee te eten.
Aan het eind van die eerste week had ik een presentatie voor de juffen en ik heb mezelf opgepept om het te doen. Het ging goed en daarna was ik er weer aardig bovenop.

Op school zijn de laatste weken van het schooljaar ingegaan.
Komende dinsdag is er een feestelijke afsluiting en daarna hebben de kinderen drie maanden vakantie.
Denk niet dat de juffen ook zo lang vrij zijn, want zo gaat dat hier niet.
Ze volgen 2,5 maand lang een training om een certificaat te behalen van Special Teacher.
Lange vakanties zoals we die in Nederland kennen in het onderwijs zijn hier , geloof ik, onbekend.
Zelf heb ik ook een heel programma, om die “vrije” maanden nuttig bezig te zijn. Samen met de directrice van de school heb ik een heel plan moeten maken voor de komende maanden.
Ik hoef me niet te vervelen. Zo ga ik me bezighouden met het maken van leermaterialen en het voorbereiden van diverse trainingen voor augustus en de maanden daarna. Ik hoop trouwens wel op nog wat vrije dagen, want ik wil toch ook nog wel wat van het land gaan zien.

De NDC school krijgt veel steun van sponsors en bedrijven. Zo krijgen de kinderen bijvoorbeeld 2x per dag gratis melk en ook de maaltijden worden gesponsord.
Deze week zag ik wel een heel leuke bijdrage van een kapperszaak uit Da Nang. Ongeveer 15 jonge kappers m/v kwamen naar onze school om de kinderen gratis te knippen. Dat was zo leuk om te zien.
Nadat alle kinderen geknipt waren, konden de juffen op de krukjes plaatsnemen. Ik heb maar even mijn beurt voorbij laten gaan. Was pas nog in Nederland geweest!

Een ander evenement dat deze week plaats vond, was de viering rond de geboortedag van Ho Chi Minh op 19 mei 1890.
Op het college waar Mai werkt, was een feestavond georganiseerd waar we natuurlijk even een kijkje zijn gaan nemen. Overal in Vietnam zie je het portret van Ho Chi Minh in winkels, kantoren en bedrijven hangen. Ook bij mensen thuis vaak.
Toen ik in Thailand werkte zag ik overal de beeltenis van de koning. In Oeganda was het president Museveni wiens portret in elk overheidsgebouw en school te vinden was en hier dus “Uncle Ho”.

Meer valt er op dit moment eigenlijk niet te melden.
Alleen nog dat ik deze week een uitgebreide “review” over de eerste maanden heb gehad, samen met een vertegenwoordiger van VSO. Heel leuk en nuttig. Dan wordt er weer een koers uitgezet en weet ik beter waar ik aan kan werken de komende tijd.
En dat is nooit weg.


  • 23 Mei 2009 - 21:53

    Carie:

    Sawadii kha!
    ben de eerste zie ik, tja dat zal inderdaad even wennen zijn. positief is dan maar weer dat je het zo leuk hebt gehad in nederland! en die vietnameesjes helpen je wel weer om het daar ook leuk te vinden. dat haar knippen... in thailand deed dat een leerkracht, en ik zag me dan altijd al het haar van mijn leerlingen knippen in nederland. wat een consternatie zou dat zijn!
    hier nog steeds lekker weer, nog net niet warm genoeg naar mijn zin, maar het begint ergens op te lijken

    chock dii!

  • 24 Mei 2009 - 15:02

    Heidi:

    Hoi Lieverd, ik kan me heel goed voorstellen ,dat het allemaal even te veel voor je werd.Het was inderdaad,een heel mooi plekje, op het rietveldsepad.Heelfijn dat het nu weer beter met je gaat. groetjes Heidi

  • 24 Mei 2009 - 19:19

    Heleen:

    Het zal zeker een enorme overgang geweest zijn, omdat je maar zo kort in Nederland was. Maar wat was het geweldig om je weer te zien!Ik hoop wel dat het snel weer went, want je moet je de komende vakantie wel veel zelf bezighouden. Ik hoop dat je veel kunt doen en blijf wel goed eten, hoor!!
    Liefs, Heleen

  • 24 Mei 2009 - 19:43

    Diny:

    Hoi Hanny,
    Wat een mooie foto van je oudste dochter en haar man. Wat zul je trots zijn geweest! Liefs, Len Claire & Diny

  • 25 Mei 2009 - 15:27

    Marijke:

    Gelukkig ben je door die eerste moeilijke week heen gekomen, na zo'n heerlijk bliksembezoek in Nederland.
    Het was goed dat je er (bij)was en dat we je gesproken hebben!
    Nu je een beter beeld hebt van je werkzaamheden, zonder de leerlingen, ga je er vast weer met frisse moed tegenaan. Een goede tijd en tot je volgende mail! Groeten, ook namens Okke en Tom, Marijke

  • 28 Mei 2009 - 17:17

    Anne:

    Hoi hanny,

    Wat een stralende bruid was je dochter. Ik heb net wat video's zitten bekijken. o.a. van je verjaardag en een dansvoorstelling met het portret van Ho.En natuurlijk het haarknippen. Leuk hoor, nou ben ik weer bij. Ik vind Nederland ook weer heel mooi en fijn, maar zou zo op Bali kunnen
    blijven wonen.Intussen maakt het niet meer uit waar je (ik) woon(t).
    Hoop dat je de kans hebt om mooie nieuwe plekken te zien deze zomervakantie.

    Liefs Anne

  • 11 Juni 2009 - 04:30

    Gerard:

    Zo, heb je dan gevonden... Niet in Nepal maar in Vietnam!
    Ik zal je berichtjes eens gaan lezen. Veel plezier en toch ook een beetje fijne vakantie daar!

  • 22 Juni 2009 - 11:26

    Judith Okumu:

    Wow! Een bliksembezoek aan Nederland en voor een hele goeie reden nog wel. gefeliciteerd. Mooie foto ook.
    Liefs Judith en Dennis (Dennis, die nu even in Oeganda zit. In Bushenyi zelfs op dit moment als ik het goed heb). X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanny

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 214871

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 31 Mei 2017

Op reis in Frankrijk, Spanje en Portugal.

14 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Op de fiets naar Praag

31 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Thailand 2014

02 Augustus 2013 - 20 September 2013

Op de fiets naar Santiago de Compostela

01 November 2011 - 02 Maart 2012

Hanny en Henk in Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja

03 Januari 2009 - 01 Juni 2010

Mijn derde uitzending.

Landen bezocht: