Paasweekend in Oeganda - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Paasweekend in Oeganda - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Paasweekend in Oeganda

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

18 April 2006 | Oeganda, Bushenyi

Dit paasweekeinde was ik in de gelegenheid om weer een bijzondere trip te maken, ditmaal meer in het noordelijk deel van Oeganda.
Hier bezocht ik het grootste nationale park van Oeganda met een oppervlakte van maar liefst 3840 vierkante kilometer. In het park bevindt zich een enorme waterval, de Murchison Falls, 45 meter hoog en 60 meter breed. De Victoria Nijl wordt door een nauwe kloof geperst om, eenmaal beneden, weer breed uit te waaieren. Ik heb de watervallen, zowel van boven- als onderaf kunnen bewonderen. De foto's laten beide zien.
Vooral de drie uur durende boottocht naar de onderzijde van de watervallen was heel spectaculair. Onderweg heel veel hippo's en enkele krokodillen. Tientallen ijsvogels en reigerachtigen. Ook zagen we een groep van wel 30 olifanten door het hoge gras lopen.
De waterval kon niet te dicht benaderd worden want de stroming was daarvoor te sterk.
Die ochtend hadden we in alle vroegte al een gamedrive gemaakt. Op dit vroege uur is de sfeer heel bijzonder. Een prachtige rode lucht en een mooie zonsopgang. De avond daarvoor had ik de volle maan knaloranje zien opkomen. Ook heel mooi. Ik geniet van al deze bijzondere verschijnselen.
Ik was met een paar VSO collega's meegevraagd en in onze groep van 7 personen bevonden zich nog 4 andere Mzungu. We waren met 6 nationaliteiten. Ik vind het altijd leuk om ieders verhalen te horen; de redenen waarom mensen hier zijn. De één voor studie, de ander voor een mensenrechtenorganisatie of werkend in een ziekenhuis. De trip was geheel georganiseerd vanuit Kampala en met een minibus maakten we de trip naar Masindi. Vandaar was het nog 85 kilometer over een onverharde weg naar het hart van het park. In het 'Red Chilli Camp' vonden we ons tentje en een heel relaxt onderkomen met uitzicht op de Victoria Nijl. Voor het eerst zag ik giraffen 'in het wild'. Schitterende dieren. Ook weer olifanten, buffels en impala's. De wildstand is nog steeds herstellende van de schade die is aangebracht onder het bewind van Idi Amin. Voordat hij aan de macht kwam waren er bijvoorbeeld 15.000 olifanten in het park. Aan het eind van het bewind waren er nog 200. Het buffelbestand liep terug van 26.000 naar 1000. Maar recente tellingen hebben uitgewezen dat het weer goed gaat met de wildstand.
De tweede ochtend waren we nog vroeger uit de veren. Om 6 uur op pad voor een 'Chimp-trekking'. Chimpansees laten zich niet gemakkelijk bekijken. We moesten heel stil zijn en liepen echt door een dichtbegroeid bos. Af en toe stonden we stil en luisterden naar het bekende geluid dat apen maken. Maar zodra we dachten in de buurt te komen, lieten ze zich weer vanuit een heel andere hoek horen. Uiteindelijk hebben we er drie kunnen zien, hoog in de bomen. Een chimpansee zat uitgebreid een enorme Jackfruit te pellen. Jackfruit is een vrucht ter grootte van een voetbal en binnenin bevinden zich gele vruchten die een heel karakteristieke smaak en textuur hebben. Ik heb ze in Thailand regelmatig gegeten.
In de loop van de zondag keerden we weer terug naar Kampala, maar het was te laat om nog helemaal terug te gaan naar Bushenyi. In een Italiaans restaurant een heerlijk pizza gegeten, wijntje erbij en Tiramisu toe. Tja, dat zijn dan weer de geneugten van de grote stad. Veel foto's deze keer, want ik wil graag dit moois met jullie delen.

  • 18 April 2006 - 15:53

    Elly:

    Schitterende foto's Hanny, zo maak je de mensen misschien enthousiast om eens langs te komen. Je ziet er patent uit!!!!

  • 18 April 2006 - 17:51

    Til:

    Wat een geweldig Paasweekend heb je gehad!En wat een prachtige natuur! Leuk,om zo'n tocht met een groepje buitenlanders te ondernemen.Van elkaar kun je veel horen en leren.Maken jullie dan ook wel 's afspraken om elkaar in je vrije tijd te ontmoeten?Ik kan me voorstellen,dat jullie even extra van de Westerse maaltijd hebben genoten.Ik zie op dit moment buiten een aantal muggen dansen...Hoera! Dan gaat het hier tòch lente worden! Gaat het goed met je lesgeven? Veel liefs!

  • 18 April 2006 - 18:02

    Cora:

    Leuk dat je zo'n mooie tocht hebt gemaakt en zoveel dieren in het wild gezien hebt. Prachtige foto's ook. Wij hebben het ook leuk gehad in Zuid-Limburg met de caravan.
    Het was er behoorlijk modderig. Maar toch veel gewandeld.

  • 19 April 2006 - 08:38

    Joeke:

    Zo da's nog eens wat anders dan paaseieren zoeken en wat ben ik jaloers!!!!!! Zo te zien gaat het je goed en geniet je van alle mooie uitstapjes. Begint het op school nu ook te lopen? Toch wel echt weer heel anders dan Thailand he! Ik mis het wel hoor hier in het koude kikkerlandje. Moeilijk wennen. Leuk dat de VSO-ers zoveel samen doen. Klinkt gezellig en zo kom je nog eens ergens ;-)
    liefs en succes weer. Ik geniet van je verhalen!

  • 19 April 2006 - 13:14

    Carie:

    Hanny!! Om een mens jaloers te maken!! De fotoos kan ik hier helaas niet zien (piepklein!!), maar ook piepklein ziet het er schitterend uit!
    Ik was vergeten dat het Pasen was, maar ik eet nu wel veel eieren hier in Cambodia!
    groetjes

  • 21 April 2006 - 15:01

    Geertrui:


    Bij het lezen van jouw verhaal beleefde ik onze trip naar Murchison Falls helemaal opnieuw! Bedankt voor je leuk gezelschap, laat iets horen als je nog eens in Kampala bent!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanny

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 214839

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 31 Mei 2017

Op reis in Frankrijk, Spanje en Portugal.

14 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Op de fiets naar Praag

31 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Thailand 2014

02 Augustus 2013 - 20 September 2013

Op de fiets naar Santiago de Compostela

01 November 2011 - 02 Maart 2012

Hanny en Henk in Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja

03 Januari 2009 - 01 Juni 2010

Mijn derde uitzending.

Landen bezocht: