De eerste week zit er op. - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu De eerste week zit er op. - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

De eerste week zit er op.

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

27 November 2005 | Oeganda, Bushenyi

Ruim een week ben ik nu in Uganda en ik zou er bijna wel een boek over kunnen schrijven. De hoeveelheid indrukken is overweldigend. De in-country-training begon met een kennismakingsbarbecue in de tuin van het VSO kantoor. Heel gezellig met veel leuke ontmoetingen. We maakten eerder die middag kennis met Kampala. Een niet zo grote stad, maar druk! Geen echte snelwegen hier, maar tweebaanswegen die overvol zijn. Niet zozeer op de weg als wel erlangs. Het ziet er letterlijk zwart van de mensen. Alles krioelt door elkaar. Overal vind je kleine winkeltjes, maar op de strook aarde tussen de weg en de winkeltjes is het echt een zootje.
We kregen deze week veel informatie over de veiligheidssituatie in Uganda, zowel de politieke als de situatie in het verkeer. Politiek rommelt het nogal, omdat een oppositieleider is opgepakt nadat hij na een afwezigheid van een paar jaar in het land is teruggekeerd. Hij werd door het volk hartelijk ontvangen, maar de huidige president is hem liever kwijt, want die wil zelf graag blijven zitten. Op dagen dat de opgepakte man voor het gerecht moet komen, mogen wij als VSO-ers de stad niet in, omdat er rellen kunnen ontstaan. Maar nu er gedreigd is dat met scherp wordt geschoten als er demonstraties zijn, durven mensen niet meer te protesteren. We worden voortdurend op de hoogte gehouden door VSO, de Nederlandse ambassade en de British High Commission. Niet teveel zorgen maken maar aan het thuisfront. Drie ochtenden kregen we met de mensen die zich in het zuid westen vestigen, les in de taal Runyankore. Weer een nieuwe taal! En weer een lastige. Dit keer niet zo zeer vanwege de tonen die het moeilijk maken, maar de meervoudsvormen die zowel aan werkwoorden als zelfstandige naamwoorden gekoppeld zijn. In deze taal zijn er drie vormen van de verleden tijd. Het ging me allemaal wel erg snel en ik vraag me af wat er van blijft hangen. Les hoef ik er niet in te geven, dat mag in het engels, zo is mij verzekerd.
Vandaag was dan eindelijk de dag aangebroken om af te reizen naar Bushenyi. Gisteren waren alle werkgevers al aangekomen voor een bijeenkomst en zodoende reisde ik met de deputy-principal van het Primary Teacher College naar het Westen. Hij was samen met een chauffeur in een pick-up truck gekomen en zo kwam het dat we nogal opgepropt met z'n drieën op de voorbank zaten. Onderweg trok een afwisselend landschap voorbij en ik vond het echt een bijzonder moment toen we de evenaar passeerden.(zie foto) De tweebaansweg was niet druk, maar zat vol gaten en bij elk dorpje dat we passeerden moesten enorme verkeersdrempels verhinderen dat de auto's met hoge snelheden passeerden. Ruim 6 uur deden we erover om in Bushenyi te komen. Toen reden we de campus op en stond ik even later voor het huisje waar ik twee jaar hoop te wonen. Het ziet er aardig uit, maar is binnen echt heel primitief. Een kale betonnen vloer, een kaal douchehok met alleen koud water, maar wel met een 'westers' toilet. En electriciteit ! Hoewel dit kort na het invallen van de duisternis al uitviel en nu zit ik bij het licht van twee kaarsen en een zaklamp mijn stukje zit te schrijven op mijn spiksplinternieuwe, geweldige Dell die het gelukkig heel goed doet op de batterij!

Bij deze geef ik jullie mijn adres door.
De post bezorgt in Uganda niet op een "fysiek" adres, alleen per postbus. Post kan naar het adres waar ik werk. Duidelijk mijn naam erbij, dan moet het lukken. Ik wil bij deze laten weten dat ik echt heeel erg blij ben met post of iets om te lezen. Een CD of DVD is natuurlijk ook heel welkom. Verpak het in een stevige envelop. Pakjes worden opengemaakt en de waarde van de inhoud wordt geschat, waarop ik dan tegen betaling van een bepaald bedrag het gestuurde pakje mag meenemen. Dat U het weet.
Mijn adres:

PTC
Hanny van Kampen (VSO)
P.O. Box 280
Bushenyi
Uganda

De foto's zijn gemaakt in een Wild Life Centre en niet in 1 van de vele wildparken die Uganda rijk is. Hopelijk zie ik ze binnen niet al te lange tijd 'in het wild'.

  • 27 November 2005 - 15:05

    Joost:

    man, idd al weer veel indrukken en gebeurenissen! Ik hoop dat je je goed voelt (ik kon het uit het verhaal niet echt opmaken) maar dat zal wel goedkomen. Je huisje is dus ook een soort 'anti-kraak' gebeuren haha! Geen warm water!brrrr.. k kijk uit naar je volgende verhaal. kus

  • 27 November 2005 - 15:18

    Elly:

    Gelukkig weer een berichtje.
    Houd je je aan de regels wat betreft het "uitgaan"?.
    Klinkt onrustig, dus blijft maar op de campus.
    Oefje, alleen koud water.
    Hoe is het weer daar? En maak je wat foto's van je huisje tzt.?
    En eten jullie met elkaar of kook je voor jezelf?
    Dikke kus.

  • 27 November 2005 - 15:47

    Ingrid:

    \tjonge Hanny, wat een ervaringen, daar is de sneeuw in Apeldoorn niets bij. Maar dat koude water, brrr.En dan die taal, je krijgt je uitdagingen wel op een presenteerblaadje aangeboden. Veel plezier en sterkte.

  • 27 November 2005 - 16:16

    Til:

    Lieve Jannie,
    Dank je wel voor je uitgebreide verslag en ook voor je privéberichtje ivm de geboorte.Lief!Wat heerlijk,dat je een eigen huisje hebt.Dat zal je vast wel gezellig maken!Ach,koud water,'t verfrist je wel...Fijn,een privé wc.Ik ben benieuwd naar verhalen over je nieuwe collega's.Je maakt wel weer veel mee.En die onrust?Ach,'t gewoon niet opzoeken,toch....Sterkte en geniet!Heerlijk je computer op batterijen.Liefs,Til.

  • 27 November 2005 - 16:17

    Til:

    Sorry,ik heb jannie ipv Hannie geschreven zag ik bij 't terug lezen....

  • 27 November 2005 - 18:07

    Hedwigis:

    Ha Hanny, en ik maar denken dat je met zwarte piet zijn dingen meemaakt. Nee, jij maakt wat mee. Goed je weer even te zien via de foto.
    Groeten Hedwigis

  • 27 November 2005 - 18:43

    Frederike:

    Ondanks het koude water, de uitvallende stroom en de drie vormen van verleden tijd klinkt het allemaal geweldig..
    Kijk uit naar je volgende berichtje..
    groetjes Frederike

  • 28 November 2005 - 00:43

    Willy:

    Je verhalen zijn weer geweldig. De foto's zeer uniek. Een wonder toch van techniek. Zover weg en zo dichtbij met de beelden.Je zult wel weer even flink moeten wennen/omschakelen.Het riante huis aan het water en nu op de kale vloer en ijskoud water.Dat wordt zeker 1x per week je wassen?!!Jij zult je er wel weer doorheen slaan.Liefs, ik schrijf gauw een persoonlijker woordje.Willy.

  • 28 November 2005 - 07:25

    Marijke:

    Ha hanny,
    Fijn dat we weer bericht kregen, en dat het goed met je gaat! We volgen je verhalen weer met veel plezier en ik geef ze door aan pa. Tot mails, liefs van Marijke

  • 28 November 2005 - 08:36

    Heidi:

    fijn dat je goed bent aangekomen ik vind het fijn dat je toch kunt mailen en nog wel op je eigen laptop ik stuur wel een keer wat lekkers de echte hollandse versnaperingen ga je vast missen ik kijk nu al uit naar je volgende bericht ik moet er niet aan denken om onder een koude straal te gaan staan sterkte met douchen ha ha groetjes heidi

  • 28 November 2005 - 09:25

    Joeke:

    Hai lieve Hanny,
    wat kinkt het allemaal geweldig en inderdaad anders. Zoveel indrukken weer. Gaat bij mij meteen kriebelen, zeker nu het avontuur hier eindigd. Ik ben benieuwd naar de rest van je verhalen en zal ze met plezier volgen op je website.
    Liefs
    joeke

  • 28 November 2005 - 13:57

    Marike:

    Wauw mam, wat een belevenissen in zo'n korte tijd!! Echt fijn om weer een uitgebreid verslag van je te lezen!!

    Dikke kus, Marike.

  • 28 November 2005 - 16:48

    Mirjam:

    Lieve Hanny,
    dat is inderdaad even wennen maar ongetwijfeld zul je in korte tijd een beetje sfeer in je huisje weten te creeren. Pas goed op daar en hou je maar aan de regels, je moet geen gevaar lopen.
    Je foto's zijn prachtig.
    Sterkte met alles, liefs, Mirjam.

  • 28 November 2005 - 18:15

    Cora:

    Lekker spannend allemaal weer Hanny. Hoop dat je daar weer de goede mensen aantreft waarmee je weer van alles kunt ondernemen. Trek er vooral niet alleen op uit. Ben ook erg benieuwd naar je nieuwe onderkomen. Veel succes met alles. Dit bericht stuur ik morgen naar pa.
    Lieve groet,

  • 30 November 2005 - 10:12

    Robbert:

    Klinkt goed, hoor. Veel succes met acclimatiseren en wennen aan je nieuwe woonruimte.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanny

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 214839

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 31 Mei 2017

Op reis in Frankrijk, Spanje en Portugal.

14 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Op de fiets naar Praag

31 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Thailand 2014

02 Augustus 2013 - 20 September 2013

Op de fiets naar Santiago de Compostela

01 November 2011 - 02 Maart 2012

Hanny en Henk in Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja

03 Januari 2009 - 01 Juni 2010

Mijn derde uitzending.

Landen bezocht: