Da Nang - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Da Nang - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Da Nang

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

15 Februari 2009 | Vietnam, Hanoi


Afgelopen maandag ben ik, samen met mijn Indiase VSO collega Atal, naar Da Nang gevlogen. Toen we uitstapten was het ineens zomer. Een lichte bries en 23 graden. Mijn winterjas kan voorlopig dus opgeborgen worden.
Omdat mijn school een eindje buiten het centrum ligt, werd ik naar een hotel daar in de buurt gebracht. Atal ging naar een hotel in het centrum, omdat haar kantoor daar staat.
Ik had gedacht, dat de afstand wel te overbruggen was en we elkaar regelmatig konden ontmoeten. Maar tot nu toe is dat slechts 1 keer gelukt en dat kwam omdat ik een lift naar het centrum kon krijgen. Een taxi naar het centrum is best prijzig, dus dat is iets wat ik niet zo vaak wil doen.
Hoewel het hier minder druk is dan in Hanoi, vind ik het nog steeds een uitdaging om mij in het verkeer te begeven. Ik heb een fiets gekregen en gebruik die op dit moment alleen om naar school te fietsen over een betrekkelijk rustig traject.
De NDC school ziet er keurig uit. Het schoolgebouw is gedoneerd door Unilever.
Het is opgedeeld in een groot aantal kleine lokaaltjes en enkele ruimten die als vergaderruimte of als meetingruimte dienen. Ook zijn er slaapzalen, een kantine en een keuken.
Op de school zijn op dit moment 135 leerlingen. Er zijn 45 blinde leerlingen en daarnaast zijn er kinderen met hoor- en spraakproblemen, een groot aantal leerlingen met ernstige leermoeilijkheden (mentally retarded), autisten en enkele kinderen met het Down Syndroom. Sommige kinderen zijn meervoudig gehandicapt.
De afgelopen dagen heb ik kennisgemaakt met de directie en staf van de school.
Helaas spreekt vrijwel niemand Engels hier. Alleen met de lerares Engels kan ik redelijk communiceren. Hoewel veel Vietnamezen Engels hebben gehad op school, hebben ze het niet veel in praktijk kunnen brengen en kunnen oefenen. Een gesprek in het Engels gaat dan ook gepaard met veel herhalen en vragende blikken.
Ik kan hier eigenlijk alleen goed mijn werk doen, als ik over een tolk kan beschikken.
Maar voorlopig zit ik nog in de fase van observeren en oriënteren.
Ik merk wel dat ik de lessen in de klas goed kan volgen, door te kijken en luisteren wat er gebeurt.
Intussen zit ik in een hotel. Op zich een prima plek om te verblijven, maar ik heb wel grote behoefte aan iets voor mezelf. Het nog steeds het plan om samen met Atal iets te zoeken. Dit weekend gaan we op huizenjacht!
En verder is het wennen, aan deze nieuwe plek en het alleen zijn, na zoveel weken intensief met een groep te zijn opgetrokken. We waren echt een hecht stel geworden en het was best moeilijk om ieder onze weg te gaan. We hebben zoveel leuke momenten met elkaar gedeeld.
Het kost weer even tijd om hier op deze nieuwe plek mijn draai te vinden.
Maar met de ervaringen van voorgaande uitzendingen zal dat ook deze keer wel weer lukken!


  • 15 Februari 2009 - 13:35

    Til:

    Net, toen ik m'n mail aan jou had verstuurd, kwam jouw verslag binnen! Grappig. Ja, 't zal best wel even wennen zijn nu je veel alleen bent en je de dagelijkse ervaringen niet met elkaar kunt delen. Dat geldt ook voor Atal.Het zou fijn zijn, als jullie samen een geschikte woonruimte kunnen vinden.Jammer, dat taxivervoer er zo duur is.En hoe zit het met het busvervoer?Hoe reageren de kinderen op je? Als ik jou was, zou ik klassikaal Engelse les gaan geven....Veel sterkte met alles! Veel liefs uit een grauw, miezerig Alphen, Til.

  • 15 Februari 2009 - 14:03

    Elly:

    Het zou leuk zijn als jullie samen een huis kunnen vinden.
    Maar in het hotel zit je voorlopig goed, en je hoeft (zo te zien) niet 'smorgens al om 7 uur een handdoek op een bedje te leggen......
    Wat jammer dat er zo weinig mensen engels spreken.
    Fijn dat de temperatuur wat aangenamer is!!!!!

    lies Elly

  • 15 Februari 2009 - 19:10

    Carie:

    Tja, het gaat weer beginnen! Maar goed oefenen in Vietnamees, dat kweekt veel goodwill, waardoor men ook open kan gaan staan voor jouw inbreng. Succes!!
    Koude Brabantse groetjes, en volgens de berichten duurt de kou nog even...

  • 16 Februari 2009 - 08:47

    Marc:

    Nou nou Hanny, een zwembad in je achtertuin? Wat een decadent leventje! ;-) Klopt het dat ik in het eerste filmpje een groot boeddha-beeld (of zoiets) kan ontwaren? Probeer ervan te genieten!

  • 16 Februari 2009 - 08:56

    Nathalie:

    oh dear... die taal word een echte uitdaging en zeker een van de frustraties... bereid je er op voor, haal je geduld en vindingrijkheid uit de kast,Han!! je kunt t!!
    hoop dat je gauw minstens een eigen kamer hebt!

  • 16 Februari 2009 - 19:13

    Diny:

    Hoi Hanny!
    Ik vind het weer érg leuk je journaals te lezen en deze x ook te zien!!
    Hartelijke groeten, Diny

  • 18 Februari 2009 - 07:24

    Marja V. :

    Voordeel van het niet of nauwelijks Engels spreken is dat je nu min of meer gedwongen wordt die taal echt te leren. Dat moet een waanzinnige klus zijn, maar ik weet dat je er volledig voor gaat. Nu nog een eigen stek, succes met de huizenjacht! Oh, dat lekkere weer, het is hier nu een en al grijs.
    Liefs, Marja

  • 21 Februari 2009 - 06:34

    Rob :

    Ik hoop dat je een leuke tijd hebt,ik kom zelf vaak in Da Nang en vind het een pretige stad,mijn vrouw is geboren in Da-Nang.
    In september ga ik een maand.
    Mocht je info willen,neem
    gerust contact met mij op.
    succes,Rob
    robenvan@gmail.com

  • 23 Februari 2009 - 07:47

    Kees Groenewegen:

    Ook al laat ik heel weinig van me horen, ik lees je berichten (vaak nadat ik ze lange tijd heb opgespaard)wel. Fantastisch dat je nu alweer aan een nieuw avontuur begint. Ik vind je ontzettend stoer en moedig dat je elke keer weer in het diepe durft te springen. We kunnen een voorbeeld aan je nemen. Heel veel succes en plezier en groeten uit een regenachtig Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanny

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 214608

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 31 Mei 2017

Op reis in Frankrijk, Spanje en Portugal.

14 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Op de fiets naar Praag

31 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Thailand 2014

02 Augustus 2013 - 20 September 2013

Op de fiets naar Santiago de Compostela

01 November 2011 - 02 Maart 2012

Hanny en Henk in Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja

03 Januari 2009 - 01 Juni 2010

Mijn derde uitzending.

Landen bezocht: