Lesgeven op het PTC. - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Lesgeven op het PTC. - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Lesgeven op het PTC.

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

08 April 2006 | Oeganda, Bushenyi

De praktijkstage van de 2e jaarsstudenten zit er weer op. De afgelopen week zijn er 2 moderators van de Kyambogo Universiteit gekomen en die hebben, steekproefsgewijs, een aantal studenten onder de loep genomen.
Als tutors moesten wij na elke les een formulier invullen en cijfers geven voor de diverse onderdelen van een les, zoals presentatie, betrokkenheid van de leerlingen en leeromgeving.
Het uiteindelijk getal wat daar uit voortkwam, kwam overeen met een bepaalde graad. Voor 10 onderdelen een 10 was 100 punten en dan had je een A. Voor alle onderdelen een 2, had je een D. De meeste studenten kwamen uit op B of C niveau. Maar gedurende een speciale meeting werd gekeken welke studenten we konden "Upgraden". Uiteindelijk belandden er 13 studenten in A en een aantal C studenten werd B. Ook daar wordt mee gesjoemeld. In het Engelse schoolsysteem werkt men toch heel erg met "grades and levels". Maar het staat natuurlijk goed als onze PTC studenten kan afleveren van een hoog niveau. Bushenyi PTC hoort nu bij de eerste 4 van het land. Er zijn, geloof ik, 70 PTC's.
Op de dagen dat ik niet op schoolbezoek was, stond ik voor de klas. Het vak "Special Needs Education", wordt nog maar sinds een paar jaar onderwezen. De studenten zijn matig geïnteresseerd. Hoewel dit van klas tot klas verschilt. Ik geef in zes eerste klassen les en twee daarvan zijn meer gemotiveerd dan de rest. Een van de lessen is meteen na de lunch. Als je bedenkt dat de lunch bestaat uit een enorme berg matoke, posho en bonen, dan kun je inschatten dat de studenten na de lunch allemaal bezig zijn met de spijsvertering. Er liggen er van de 50 altijd wel 5 te slapen met hun hoofd op de armen. Ik laat het maar zo. Het zijn volwassen mensen en zelf verantwoordelijk. Sommigen komen ook gerust 20 minuten te laat de klas in. Het volgend schooljaar, dat in juni begint, begin ik met een schone lei. Dan zal ik de regels stellen. Er start een aantal nieuwe eerste klassen en de verwachting is dat van de 2e jaarsstudenten een groot deel zal afvallen na de examens.

Met Nathalie, die verantwoordelijk is voor Special Needs Education op districtsniveau, heb ik gisteren een zogenaamde "Integrated School" bezocht. Binnen een gewone school is een lokaaltje ingericht waarin de kinderen zitten waar iets bijzonders mee is. Er waren 11 dove kinderen, 1 blind kind en een stuk of 6 "mentally retarded". De bijgaande foto is van de twee "mentally retarded". Er lagen er ook een stuk of vier op een mat op de grond. Daar werd niet veel mee gedaan. Er is ook niets voor die kinderen, nog geen stukje speelgoed. Nathalie wil daaraan werken. Maar er is zoveel waaraan gewerkt moet worden. Er wordt nu eerst geprobeerd de onderwijzers en de ouders van de dove kinderen gebarentaal te leren. Helaas is gebarentaal van land tot land verschillend. Met mijn cursus Thaise gebarentaal kan ik hier niet veel. Bovendien ben ik veel, door het niet te gebruiken, alweer kwijt. Naast de "Integrated Schools" zouden er meer scholen "Inclusief Onderwijs" moeten bieden. Dat wil zeggen dat ze in staat zouden moeten zijn, alle kinderen die zogenaamde "Special Needs" hebben op te vangen. Er zijn in dit land veel kinderen die, door uiteenlopende redenen, een achterstand hebben wanneer ze naar school komen. Het verlies van één of beide ouders, ziekte, werken op het land, de afstand naar school; het kan er allemaal toe bijdragen dat je achter bent bij de rest. De onderwijzers doen daar nog niets mee en het is dus belangrijk ze bewust te maken van dit feit en ze de nodige kennis bij te brengen om deze kinderen op te vangen. Kennis alleen is echter niet voldoende. Hun manier van lesgeven zal moeten worden aangepast, (zelfgemaakte) leermiddelen geproduceerd en soms zullen exameneisen moeten worden veranderd. Elk kind moet hier namelijk elk schooljaar een overgangsexamen doen. Velen halen dit niet en daardoor kan het gebeuren dat een 10 jarig kind met een leerprobleem in groep 1 blijft hangen. Maar er is nog een lange weg te gaan. Er is nog weinig bewustwording en wil om zaken aan te pakken en te veranderen. Van overheidswege is er wel medewerking, maar geen geld om het anders te doen.
Maar daarom was het goed om te zien dat bijvoorbeeld op een "Integrated school" de kinderen met een "handicap" inderdaad naar school komen. Het feit dat ze niet thuis blijven, maar met andere kinderen contact kunnen maken is al heel waardevol. Alles wat ze aan kennis en vaardigheden oppikken is dan meegenomen.

Nieuws uit de tuin
Er valt momenteel bijna elke dag wel een bui. Het aantal mm dat in 1 keer valt is soms enorm.
Alles staat dan even blank, maar zakt snel de grond in. Ik heb een aantal weken van mijn eigen tomaten kunnen genieten. Vanmorgen is de grond bewerkt en maandag gaan de bonen de grond in. Vanmorgen ook pomoenen gezaaid. Ik eet van de worteltjes en gebruik bijna dagelijks peterselie uit de tuin. Bietjes, sla en bonen en een 5-tal uien doen het goed. De laatste avocado's worden uit de boom gehaald door een ieder die de klim waagt.

  • 08 April 2006 - 07:41

    Jet:

    Mooi verhaal Hanny. Gisteren met Karlijn en Joost naar de film geweest en daarvoor gegeten. Vandaag komt Marike langs (die is een langweekend man-loos) en dan gaan we sjoppen. Je hebt leuke dochters! :-)
    Dikke kus,
    Jet

  • 08 April 2006 - 09:06

    Marike:

    Heb ook weer genoten van je verhaal lieve mam! vandaag dus naar Jet om te sjoppen (als er iemand voor de opvang van je dochters zorgt is zij het wel!!). Ben een weekend man-loos omdat Marc een seminar heeft in Italie, maar daarover later meer...

    Ik hou van je!!

    Kus, Marike.

  • 08 April 2006 - 10:40

    Ingrid:

    Hai Hanny,

    Wat een lange weg te gaan voor het onderwijs aan deze kinderen, sterkte!

  • 10 April 2006 - 14:10

    Carie:

    ik lees het wel, nog genoeg te doen voor jou daar!!

  • 12 April 2006 - 10:10

    Paula Ramack:

    Ik lees nu al een tijdje jouw berichten over 0eganda en wat je zoal tegenkomt. Ik ben steeds meer geinteresseerd want ik laat me ook uitzenden via vso.Ik weet inmiddels dat ik naar malawi ga in september en dat ik daar ga werken als teacher trainer/speech therapist dus in het zelfde vakgebied als jij. Ik zou het fijn vinden als wij hierover konden uitwisselen. liefs,oud collega AB leiden paula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanny

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 214602

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 31 Mei 2017

Op reis in Frankrijk, Spanje en Portugal.

14 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Op de fiets naar Praag

31 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Thailand 2014

02 Augustus 2013 - 20 September 2013

Op de fiets naar Santiago de Compostela

01 November 2011 - 02 Maart 2012

Hanny en Henk in Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja

03 Januari 2009 - 01 Juni 2010

Mijn derde uitzending.

Landen bezocht: