Tours, einde van het eerste deel. - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Tours, einde van het eerste deel. - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Tours, einde van het eerste deel.

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

14 Augustus 2013 | Frankrijk, Tours

Dag 10, 11 en 12
Aan het eind van dag 10 kwamen we aan in Chartres. We vonden al snel een plek op een aardige camping en nadat de tent was opgezet wandelden we langs de rivier de Loir (zonder e) richting centrum. Omdat het zondag was waren er veel gezinnetjes met kinderen in de aangrenzende parken en op het water te vinden. Al snel zagen we de kathedraal van Chartres voor ons opdoemen. Prachtig! We aten wat op een terras naast deze kerk en gingen toen nog even de kathedraal binnen om de prachtige ramen te bekijken die bij dit avondlicht bijzonder mooi uitkwamen. Toen nog op onze laatste benen een half uur teruggelopen naar de camping.

Op dag 11 begonnen we aan het laatste traject van het eerste deel van onze route. Van Chartres naar Tours, 175 km. Dat gingen we natuurlijk niet in 1 dag halen. We dachten er 2 dagen over te doen. Maar het ging allemaal niet zo vlot. We bleven lang hangen in het mooie stadje Bonneval, waar we op de markt een heerlijke Marokkaanse maaltijd kochten en die in een parkje opaten. We kwamen laat aan die dag, pas rond 7 uur op de camping in Morée, waar we nog snel een lekkere salade in elkaar flansten.

Op dag 12 ging het weer langs veel verlaten kleine dorpen. Het was ons inmiddels opgevallen dat in veel dorpen echt geen bal te beleven was. Je zag er letterlijk geen kip. Maar ook geen spelende kinderen of jeu- de- boulende oude heertjes. Ik heb, wat dat betreft, echt mijn beeld van Frankrijk moeten bijstellen. Wat zijn veel dorpen hier saai! De mensen hebben rond hun huis hoge muren geplaatst of dikke coniferenheggen. Er wordt je geen blik in hun privéleven gegund. Soms ook stond in het routeboekje aangegeven dat er een winkeltje of cafeetje te vinden zou zijn, maar die bleken dan verdwenen. Je kon in sommige dorpen niemand iets vragen omdat er domweg helemaal niemand te zien was. Dan reden we door naar het volgende dorp om daar hetzelfde beeld aan te treffen. Ook aan een straatbeeld zonder een enkele boom moesten we wennen. Asfalt van muur tot muur zagen we daarentegen heel regelmatig. Gelukkig troffen we ook dikwijls onder het bord met de plaatsnaam een bordje “Ville fleuri”. Dan was het dorp opgesierd met prachtige bloembakken en “hanging baskets”. Prachtig van kleur en compositie. Ik heb er veel foto’s van gemaakt, evenals van allerlei prachtige plekken, maar het plaatsen op de site wil nog niet erg lukken. Daar wordt aan gewerkt! Als je na een aantal van die saaie dorpen dan in een stad komt als Vendôme is dat heerlijk. Wat zijn er een prachtige oude steden in Frankrijk! Veel is zo mooi bewaard gebleven. Ook zie je onderweg prachtige kastelen en landgoederen. Het fietsen langs de rivieren is het fijnst. Je hoeft nauwelijks te klimmen en het is er groen en koel. Want ook in dat opzicht zit het ons mee. Sinds we op 2 augustus vertrokken zijn, hebben we maar 1 dag regen gehad. Verder bijna iedere dag volop zon. Aan het eind van deze dag kwamen we aan in Vouvray, op 10 km voor Tours.

Op de 13e dag was het nog maar een klein stukje naar Tours. We konden rustig aan doen, want we hadden onszelf een rustdag beloofd. Ook zouden we niet kamperen, maar een B en B zoeken en lekker uit eten gaan. We reden de stad Tours binnen over een hangbrug over de rivier de Loire en zagen de Kathedraal voor ons. Maar voordat we deze mooie oude stad gingen bekijken hebben we eerst uitgebreid koffie gedronken en daarna een B en B gevonden. De gastvrouw was bereid onze, inmiddels tamelijk grote, was te doen. Nadat we ons opgefrist hadden zijn we lopend de stad in getrokken en hebben van alles bekeken.
Volgens het boekje is Tours al sinds oude tijden een verzamelplaats van pelgrims en een stad waar vele routes samenkwamen.
Zelf heb ik het gevoel dat het nu pas echt gaat beginnen. Het eerste deel van de route vormde min of meer de opmaat van wat nu komen gaat. We zijn een beetje warmgedraaid en nu gaat het echte werk beginnen. Zoiets.
Het tweede deel van de route gaat van Tours naar de Pyreneeën, ook weer zo’n 800 km.
Hopelijk vinden we voldoende plaatsen met internet om de ervaringen te delen.

• 14 Augustus 2013 - 22:24

Marijke:

Wat mooi, dit verslag! Net nu we in de buurt van poitiers hebben gefietst herken ik je beschrijving van verlaten dorpen. wat hebben jullie er zin in! Echt de smaak te pakken.veel plezier, Henk en Hanny, hartelijke groeten van ons!

• 15 Augustus 2013 - 00:01

Carie:

ha die twee,
    ik vrees dat ik ook mijn beeld over franse dorpen moet bijstellen. .. wel jammer, kun je je frans niet oefenen!
    ik fiets een beetje met je mee en heb mijn eigen dagelijkse pyreneeen-moment: de fietsbrug die wijk dierdonk (helmond) met rijpelenberg (helmond) verbindt....
    groeten carie

• 15 Augustus 2013 - 12:39

Til Van Der Werff-Tijm:

Hoi Hanny en Henk,
    Ik heb weer van jullie verslag genoten.Wat zijn jullie al ver! Dezelfde route heb ik vorig jaar afgelegd [per auto] toen ik naar Bordeaux ging. Ja, veel Franse dorpen lijken wel uitgestorven en zien er grauw uit. Maar naarmate jullie richting 't zuiden gaan, gaat dit wel veranderen.Heerlijk, dat jullie in Tours in een B en B zijn gegaan en de mogelijkheid bestond, om je kleren te laten wassen. Schone kleren voelen als een enorme luxe.... Vanuit een somber regenachtig Nederland, wens ik jullie weer een goed vervolg van jullie route! Veel plezier! Liefs, Til.

• 15 Augustus 2013 - 13:01

Rien :

Hanny, wij hebben net afgemeerd in Nieuw Amsterdam. Afgelopen nacht waren we in Klazienaveen. We maken er een echte ontdekkingsreis van dat zie je wel.
    We hebben geen discussies gehad met obers op terrasjes; we hebben er geen gebruik van gemaakt, het kost al genoeg. Ria heeft nieuwe schoenen gekocht. De oude waren tot op de draad versleten. De caissières bij de Lidl en de schoenenverkoopsters zijn erg vriendelijk. We kregen zomaar 10% korting op de schoenen. Kom daar maar eens om in Frankrijk. Als we een fietstochtje maken, en we staan even te aarzelen op een kruispunt worden we meestal binnen enkele minuten aangesproken door vriendelijke mensen die proberen ons weer op het goede pad te helpen. Meestal kunnen we ze niet verstaan, maar dat hindert niet. We nemen gewoon de weg die ze met brede armgebaren aanwijzen. We zijn altijd nog weer teruggekomen bij de boot. Er was zelfs onderweg iemand die ons zijn auto wilde lenen zodat we thuis even de post op konden halen.

• 15 Augustus 2013 - 14:18

Susan:

Ha die Henk en Hanny,
    nog heel veel fietsplezier

• 15 Augustus 2013 - 14:19

Cees:

Dag Hanny en Henk,
    Ik lees steeds met veel plezier jullie prachtige reisverslag. Heb veel bewondering voor jullie prestaties en hoop dat de verdere reis voorspoedig mag verlopen. Frankrijk is een prachtig land maar de dorpen lopen inderdaad leeg, de jeugd trekt naar de steden.
    met hartelijke groet
    Cees

• 15 Augustus 2013 - 21:42

Ingrid:

Hoi Hanny en Henk,

Prachtig reisverslag!. Goed dat jullie zo genieten. Ja, de kathedraal van Chartres, wat een indrukwekkende kunst, die gebrandschilderde ramen, om stil van te worden.
    Wat geven bloemen toch een hoop sfeer, hier zien we ook veel prachtig opgemaakte bloembakken in schitterende kleuren en dito alpenweiden. Met de witte Mont-Blanc op de achtergrond hebben we al veel mooie plaatjes geschoten.

Geniet samen van de reis en sterkte met klimmen.

Hartelijke groet,
    Arie en Ingrid

• 16 Augustus 2013 - 19:42

Guus Langeraert:

Prachtige verhalen !!!
    Ultreya uy suseya.
    PS
    We zijn net terug van een reisje naar Tambov en Zandonsk ......

• 17 Augustus 2013 - 19:49

Willy:

genoten van het reis verslag!! Veel herkenning. Zeker niet dat Frankrijk saaie dorpjes heeft. Juist zo bizonder en al die verschillen!!
    Een vraag: kan ik ook "gewoon" een mail sturen??
    liefs Willy

• 17 Augustus 2013 - 20:00

Gudrun:

Hallo jullie twee,
    Ik kan het niet geloven dat jullie al zo ver zijn,alles op de fiets!
    Machtig mooi zeg,en nu gaat het echte werk beginnen????
    Veel goede moed en spierkracht ----
    Terwijl ik de plantjes in de gaten hou ! Dank voor jouw verhaal,liefs Gudrun

• 17 Augustus 2013 - 20:56

José:

Dag H&H, heerlijk om met jullie mee te reizen. Ik krijg er gewoon fietskriebels van! Heel veel succes met het volgende traject. Henk weet wat er gaat komen, maar voor jou, Hanny, is het vast een nieuwe uitdaging. Dat wordt weer grenzen verleggen... Groet, José

• 17 Augustus 2013 - 21:58

Paula En Joop:

Hoi Hannie en Henk,
    We genieten van jullie mooie reis verhalen.
    Groetjes Paula en Joop

• 17 Augustus 2013 - 23:08

Theo:

Ja die stilte in de afranseling dorpjes kennen we. Iedereen zit achter de beslotenheid van de eigen tuin en kinderen zijn door de week op school en spelen niet buiten op straat. Tussen de landerijen hebben we wel eens een gastvrij café gevonden, waar de waard buiten staat om gasten te ontvangen. Het ga jullie verder voorspoedig.

• 18 Augustus 2013 - 10:51

Hedwigis:

Wij hebben dezelfde ervaring met die verlaten Franse dorpjes. De ville Fleur zijn prachtig.....
    Wij hebben deze vakantie Vezelay nog aangedaan. Dat was ook wel een heel indrukwekkende stad.
    Groet Hedwigis

• 18 Augustus 2013 - 10:51