Eindelijk! - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Eindelijk! - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Eindelijk!

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

11 Augustus 2013 | Frankrijk, Chartres

Eindelijk, op onze 10e fietsdag hebben we een plek met internet. En wel naast de kathedraal van Chartres. Hieronder dus onze eerste ervaringen op de fiets!

Dag 1, 2 en 3
De eerste drie dagen van onze fietstocht zitten erop.
We zijn op vrijdag 2 augustus ’s ochtends om kwart over 7 vertrokken uit Nuenen. Het was even wennen om met een zwaarbeladen fiets te fietsen, maar al snel zat de vaart er in. Omdat het die dag heel warm beloofde te worden hadden we besloten maar 50 kilometer te fietsen. We kwamen tot
Alphen (NB), waar we op een natuurkampeerterrein neerstreken.
Toen we naar het dorp fietsten om een terrasje te pikken, wees de thermometer 39 graden aan. Gelukkig koelde het ’s avonds wat af. De verwachte regen-en onweersbuien die voor meer verkoeling hadden kunnen zorgen bleven echter uit. De volgende morgen was het gewoon weer prachtig weer. We reden richting de Belgische grens en kwamen daar op het “Bels lijntje”. Dit is de voormalige spoorweg die liep tussen Tilburg en Turnhout, maar waar men een prachtige fietspad van heeft gemaakt. Het pad lag heerlijk in de schaduw en reed lekker weg. Na bijna 60 kilometer kwamen we in de mooie historische stad Lier.
Hier keken we wat rond en namen een pintje. De camping die we zouden aandoen lag nog een kilometer of 12 verder. We troffen daar een prachtig oud landgoed, Roosendael, in de 13 eeuw gesticht als een benedictijner vrouwenabdij. Hier was een heel rustige camping met slechts een paar trekkerstentjes. Wel een leuk terras erbij, waar we onder het genot van een glas wijn van de vallende avond genoten.
De volgende morgen(dag 3) weer op tijd vertrokken. We fietsten naar de stad Mechelen met een mooi oud centrum. Op de Grote Markt hielden we een koffiestop en bewonderden de mooie oude Sint Romboutskathedraal (1450)
Het marktplein wordt hier omzoomd door schitterende oude huizen. Hier en ook elders in steden hangen prachtige “hanging baskets” met kleurige bloemen aan de lantaarnpalen. Dit keer ging de route voor een groot deel over de z.g.
“Leirekensroute”, ook weer zo’n oude opgedoekte spoorweg.
Ook mooi was de route langs de rivier de Dender, waar het vroegere jaagpad
nu dienst doet als fietspad. Er waren veel zondagsfietsers en regelmatig werd ons gevraagd waar de rit naar toe gaat. Met 1 stel hebben we zeker een half uur gezellig op een bankje zitten praten over het fietsen.
Heel veel kilometers maak je op die manier niet. Dat was vandaag ook niet zo erg want we wilden graag naar Ninove, naar het klooster van de zusters van het Heilig Hart. Na een krappe 60 km waren we er al en we werden er reuze gastvrij ontvangen. Veel Santiago-gasten hadden ze nog niet gehad dit jaar en er werd snel een kamer voor ons in orde gemaakt. Na een heerlijk bad woonden we eerst de Vespers bij om daarna met de zusters aan tafel te gaan. Wat een bijzondere ervaring! Dit hadden we niet graag willen missen (met dank aan Ton en Riet)
Al met al zijn we dus goed van start gegaan. Morgen belooft weer een warme dag te worden. We passen nog even ons tempo aan om niet oververhit te raken.

We rijden overigens de Santiago route zoals die is beschreven in de 3 delen van Clemens Sweerman.

Dag 4, 5 en 6.

Op de 4e dag van onze trip werden we aan de poort uitgezwaaid door zuster Jeanine. Wat waren we verwend door de zusters. We vertrokken met lunchpakketten, heerlijke koeken, fruit en 8 repen chocola! We hebben nog uren lang nagenoten van dit bijzondere bezoek.
De zusters hadden ons al verzekerd dat de route die nu komen ging, geweldig mooi was. En dat was geen woord teveel gezegd. De route langs de Dender tussen Ninove en Lessines is schitterend. Wat een rust, wat een groen! Bovendien scheen de zon uitbundig en was het windstil. Dit was een topervaring. In Geraardsbergen gingen we even over de markt. Wat een mooie oude stadjes kent België toch. Toen we de stad uitreden begon het eerste klimwerk van de Vlaamse Ardennen. Dat was even pittig, zeker met de temperatuur die inmiddels richting 30 graden bewoog. Maar rustig aan, dan kom je een heel eind. We eindigden deze dag na ongeveer 70 km in Tournai. Ook een mooie stad, waar we de warme dag op een terras afsloten met een lekker glas wijn.

De volgende dag, de 5e, regende het een beetje. We reden een kilometer of 10 langs de Schelde en daarna waren het vooral heel veel graanvelden, waar in deze tijd van het jaar de oogst wordt binnengehaald. Met prachtige nieuwe combines (type New Holland) wordt in een mum van tijd het werk gedaan. Maaien, dorsen en strobalen maken. De prachtige ronde strobalen vormen een mooi patroon in het land. We eindigden onze tocht in Cambrai, maar hadden geen zin in een lawaaiige camping. We deden nog wat klimmetjes tot een dorp waar een Franse mevrouw Santiagofietsers en wandelaars onderdak of een plaats in haar tuin bood. We werden hier hartelijk ontvangen en hadden in een mooie tuin het rijk alleen.

Op dag 6 was het heel ander weer! Donkere wolken pakten zich boven ons samen en al snel viel de regen met bakken uit de lucht. Geen weer om even lekker op een bankje te gaan zitten met een boterhammetje. We bleven fietsen en binnen no time hadden we er 40 km opzitten. We wilden een koffiestop houden in St. Quentin, maar in het zicht van de haven liep mijn achterband in rap tempo leeg. En dat in de stromende regen!! Gelukkig waren we niet ver van een brug en daaronder stonden we tamelijk droog en plakte Henk snel mijn band. Wel moest alle bagage van de fiets en het achterwiel eruit, maar toch was het redelijk vlot gebeurd. We trakteerden onszelf daarna maar op een lekkere lunch. We zagen eruit als twee verzopen katten in deze tamelijk nette gelegenheid. Maar gelukkig zagen ze de natte afdrukken op de leren stoelen pas toen wij alweer gevlogen waren.
We hadden intussen bekeken waar we de nacht wilden doorbrengen. Niet in de tent, want daar was het weer niet naar. Er was 50 km verder een B en B in een dorpje onder Noyon. Tegen half 7 bereikten we deze bestemming, na 93 km fietsen waarvan 40 km in de stromende regen! Het was welletjes voor deze dag.

Dag 7, 8 en 9
Dag 7
Na een goede nacht in een echt bed vertrokken we, uitgezwaaid door de mevrouw van het Guesthouse. Het voelt wel echt heerlijk om na een paar nachten kamperen weer gewoon aan een tafel te eten en van een goede badkamer gebruik te kunnen maken. Het was even zoeken voor we weer op de goede route zaten. We fietsten een groot deel langs het water van de l’Oise en kwamen na korte tijd bij Compiègne. Veel hebben we niet van deze stad gezien, want de route ging niet door het centrum. Na vele kilometers graanvelden bereikten we de stad Clermont, waar we naar het centrum “klommen” om nog wat mooie historische gebouwen te bekijken. Het weer bleef prachtig, dus zochten we een camping voor de nacht. Die vonden we in Cires-les-Mellos. We waren de enigen met een tentje en kregen een riante plek achter het toiletgebouw. Gelukkig waren wij de enigen die er gebruik van maakten. De rest van de kampeerders bevond zich in oude stacaravans of vakantiehuisjes. Stil was het er wel, afgezien van de vliegtuigen regelmatig overvlogen. Kennelijk zaten we in de aanvliegroute naar Parijs.

Dag 8

Het zag er dreigend uit toen we opstonden en snel braken we tent af en laadden we de fietsen op. Gelukkig waren de bakker en de super al open en konden we in een parkje in Mouy ons ontbijt nuttigen. We hielden het droog en al snel gingen we weer op pad. Nu begon het klimmen echt serieus te worden. Soms 3 km klimmen en 1 keer een klim van 10%. Dan daalt het energielevel snel en na 50 km hielden we het voor gezien. Een slaapplaats vonden we op een boerderij, waar we de tent mochten opzetten en van de riante badkamer gebruik mochten maken. Ook het ontbijt was inbegrepen bij de prijs van 20 euro. Henk leest net de route voor morgen en verzucht “Het wordt een pittige dag morgen”. Nog ongeveer 100 km en dan zijn we in Chartres. Dat gaan we niet in 1 keer halen denk ik, met al dat geklim.

Dag 9
Vanochtend werden we vroeg gewekt door het gekraai van minstens tien hanen die rond onze tent zwierven. We mochten in de boerderij gebruik maken van een schitterende badkamer. Nou ja, boerderij… Onze gastheer noemde hij een “belle demeure”. Ik ben vergeten te vragen uit welke eeuw dit oude pand stamde. Bijzonder was het zeker. Van binnen was het smaakvol verbouwd. Omdat de vrouw deze huizes op vakantie ging die dag, serveerde meneer het ontbijt. We hadden weer energie om aan een nieuwe dag te beginnen. Veel klimmen weer deze dag. Zwaar is dat! Afdalen daarentegen is dan heerlijk!! We schoten weer niet echt op vandaag. Ook omdat het doen van boodschappen bij bijvoorbeeld Carrefour of Intermarché, voor lunch en avondeten soms best wat tijd kost. Vandaag ontmoetten we bovendien een Frans stel, dat ook aan het fietsen was en werden wat ervaringen uitgewisseld. Het landschap wordt, na de eindeloze graanvelden, nu wat afwisselender. We zijn vandaag de Seine gepasseerd en van Chartres zijn we nog slechts 1 fietsdag verwijderd. Hier nemen we zeker de tijd om wat rond te gaan kijken.
Nu staan we op een rustige camping. Wel internet, maar erg duur. We wachten op een andere gelegenheid om alle berichten te kunnen versturen.

Die gelegenheid is er dus nu...

• 11 Augustus 2013 - 20:13

Paula En Joop:

We hebben er dagen naar uitgekeken, leuk om dit te lezen.
    Fijn dat alles naar wens gaat en genieten van al het moois wat je tegen komt.
    Groetjes Joop en Paula

• 11 Augustus 2013 - 20:17

Elly:

De kunst van het schrijven ben je nog niet verleerd Hanny.
    Prachtig verhaal, jullie hebben al veel meegemaakt.
    Toi toi toi voor de volgende kilometers.

• 11 Augustus 2013 - 21:02

Ingrid:

Wat een heerlijk eindverslag om te lezen. Ik maak het in gedachten mee. Wat een moed en uuthoudingsvermogen zal het kosten om in die hitte te fietsen. Chapeau! Het weer un Genève is ook heerlijk. We zien uit naar de baby van Roos en Robbin en genieten van de bergen.
    Heel veel plezier op jullie bijzondere reis Hanny en Henk!

• 11 Augustus 2013 - 21:39

Willy:

Wat een avonturiers en wat heerlijk dat jullie zo genieten!!
    liefs Willy

• 11 Augustus 2013 - 21:49

Koos:

Jullie schieten al mooi op. Fijn dat je het verslagnu op internet kan zetten en jullie ervaringen kan delen. Veel groeten uit de Auvergne. Marlies en Koos

• 11 Augustus 2013 - 23:07

Carie:

ha die twee!
    wat heerlijk om zo'n reisverslag te lezen, ik mag morgen weer beginne.. reisverslagen zijn dan goed voor het vakantiegevoel. blijven schrijven dus!
    ik geniet ervan, en jullie genieten ook zo te lezen

hartelijke groeten, carie

• 12 Augustus 2013 - 09:01

Marja:

Heerlijk weer, je reisverslag. Genieten doen jullie op de vertrouwde wijze, intens met oog voor alles wat je onderweg meemaakt. Ik kijk uit naar je verdere schrijfsels. Het ga jullie goed!

• 12 Augustus 2013 - 09:12

Til Van Der Werff-Tijm:

Goedemorgen Hanny en Henk!

Heerlijk om de week met jullie uitgebreide verslag te mogen beginnen.
    Knap hoor, dat jullie, ondanks de hoge temperaturen, al in Chartres zitten! Ik doe het jullie niet na... Wat hebben jullie alweer bijzondere dingen meegemaakt. Geweldig! Voor nu: Een goed vervolg van jullie reis.
    Hartelijke groeten,
    Til

• 12 Augustus 2013 - 17:24

Karlijn:

Jeej, een verhaal van H&H!! Heerlijk mam, fijn dat jullie genieten en dat het zo goed gaat. Ook al is het klimmen soms zwaar. Hier in Noorwegen meer grijze luchten en regen dan zon, maar het landschap is prachtig. Morgen varen we naar het vaste land. Geniet ze daar en heel fijn iets over jullie trip te lezen!! Xxx

• 12 Augustus 2013 - 23:04

Lenny Van Der Werf:

Hallo Hanny en Henk,
    Wat verrassend om iedere dag weer iets anders te beleven, avontuurlijk hoor.
    Zijn jullie nog in de kathedraal van Chartres geweest of kost dat teveel tijd.Hoe is het met zadelpijn of hebben jullie daar geen last van?
    Veel fiets plezier, lieve groeten van Lenny.

• 12 Augustus 2013 - 23:05

Marijke:

Ha Hanny en Henk,

Wat een mooi reisverslag van de eerste dagen van jullie fietstocht. Pas ook (een stukje) door Fr. gefietst dus veel is herkenbaar, erg leuk om dit "mee te beleven". Veel plezier met fietsen; goed weer en veel bijzondere ontmoetingen gewenst!

hartelijke groet van Okke en Marijke

• 12 Augustus 2013 - 23:07

Vanessa:

Salut Henk et Hanny,

Ça me fait bien, de lire ces belles histoires de vos aventures. Espero que les vaya muy bien en dè we nog heul veul van die schon verhoalkes meuge meelezen.
    Disfrútalo!
    Un abrazo,
    Vanessa y Carlo

• 12 Augustus 2013 - 23:16

Giel En Maria:

Dag Henk en Hanny,

denken wij juist, we moeten toch eens contact opnemen met Henk, zijn ze weer gevlogen oftewel er vandoor met de fiets. Wat een uitdaging om met kampeerinventaris op de fiets zo'n 2500 km te fietsen.
    Giel is eind mei naar Rome gefietst en heeft "luxe gekampeerd" (in hotels!). Om af te kicken zijn we eind juli nog een paar weken in Slovenie gaan fietsen, ook erg mooi. We blijven de mooie verhalen weer volgen. Van de winter komen jullie ook maar live verslag doen.

Hartelijke groeten,

Giel en Maria

• 13 Augustus 2013 - 08:02

Henk En Riet:

Vooral bij jou Henk...maar ook bij Hanny, zie ik nu, dat dit spreekwoord bij jullie past..."'wie alleen maar naar de golven gaat zitten staren,zal nooit de zee over varen"' Jullie gaan er weer voor. Chapeau. Nu snap ik waarom je niet berijkbaar was....Zit ie schietgebedjes te bidden in de kathedraal van Chartres!!!!.
    Je hebt ons vuurtje aangewakkerd Henk ..en we hebben nu ook een vw california aangeschaft. Nog bedankt voor dat vuurtje. En nu klimmen maar naar Compostella. Succes. We blijven jullie volgen. Groetjes Henk en Riet

• 13 Augustus 2013 - 12:47

Ton:

Erg leuk dat jullie bij de nonnetjes zijn geweest en dat het zo goed is bevallen. Natuurlijk de nodige geestelijke (voedzame ) ondersteuning ontvangen voor de volgende dagen. Fijn dat het ook goed gaat met het kamperen en nu maar hopen dat de weergoden jullie goed gezind zijn. Groet Ton en Riet.

• 13 Augustus 2013 - 15:19

Guus:

Leuk dat jullie weer een verslag op internet zetten. Ik heb het met veel plezier zitten lezen. Ik hoop dat jullie weer een goede reis en mooi weer hebben.Groet, Guus.

• 13 Augustus 2013 - 16:18

Willemien:

Het verhaal is zeer herkenbaar. Wij zijn ietsje verder gekomen voordat het frame van Albert scheurde, hopelijk overkomt jullie dit niet. Veel fietssucces.

• 13 Augustus 2013 - 18:19

José Van Berkel:

Dag Henk en Hanny, wat heerlijk voor jullie om onder weg te zijn. Ik hoop deze tocht ook nog eens te maken. Blijf genieten en wij genieten van het verslag.

• 13 Augustus 2013 - 20:53

Cora Van Kampen:

Ha Hanny en Henk,
    Wat een leuk reisverslag. Ik heb het zojuist voorgelezen. Wat een belevenissen en leuke ontmoetingen. Dat is toch genieten ten top. De moeilijke momenten zijn dan weer gauw vergeten. Wij zijn alweer een week thuis. We hebben het fijn gehad, maar prefereren toch ook een actievere vakantie.
    Veel succes nog met jullie fietstocht!

• 14 Augustus 2013 - 07:45

Jan En Annet:

Gezellig om te lezen hoe het met jullie gaat en wat jullie beleven. Ik zal er de komende dagen niet aan ontkomen dat elke keer als ik naar de volkstuin fiets mijn gedachten onwillekeurig even naar jullie uitgaan. Goeie reis en sla in Santiago ook een kruisje voor onze gezondheid, dat kan nooit kwaad :-)

• 14 Augustus 2013 - 08:03

Mirjam:

Wat een mooi verhaal! Inmiddels zullen jullie weer een paar honderd kilometer verder én ervaringen verder zijn. Veel succes en plezier. Hartelijke groet, Mirjam.

• 18 Augustus 2013 - 10:48

Hedwigis:

Ha Hanny en Henk, wat is het weer genieten van je/jullie verhalen.
    Een aantal plaatsen die er worden beschreven kennen we, dat maakt het extra leuk.
    Wij zijn net terug van een heerlijke vakantie in Frankrijk. Groet Hedwigis