De Pyreeën - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu De Pyreeën - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

De Pyreeën

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

27 Augustus 2013 | Spanje, Roncesvalles

De Pyreneeën

Hoera, we hebben het gehaald!
De zware klim over de Pyreneeën ligt achter ons.
Maar wat was het pittig!!!
Vanmorgen om negen uur vertrokken we uit St. Jean-le vieux. Een klein dorpje op 5 km van St. Jean-Pied-le Port, dat aan de voet van de Pyreneeën ligt. Dit laatste stadje is een mooie oude vestingstad, maar helaas vergeven van de toeristen. Dat is erg wennen als je bijna 1600 kilometer gefietst hebt zonder veel toeristen te zien. Behalve dan in plaatsen als Chartres, Tours of St. Emilion.
De omstandigheden om de zware klim te maken waren optimaal vanmorgen: geen regen, geen zon, geen wind. We waren goed uitgerust, want gisteren hadden we een echte rustdag in een mooi B en B op het platteland. Henk had gehoord, dat je je bagage kon laten vervoeren en dat hebben we geregeld. Vier fietstassen en de grote roltas met tent en toebehoren werden vanmorgen vroeg opgehaald bij ons logeeradres. Voor slechts 25 euro waren wij van een hele last verlost. En daar hebben we geen spijt van gehad vandaag. Want de klim zonder bagage was al zwaar genoeg. De afstand die we vandaag moesten afleggen bedroeg slechts 34 kilometer maar ruim 24 kilometer moest daarvan geklommen worden. ( Voor de Alphenaren onder de lezers: normaal ben ik al moe als ik de Swaenswijkbrug op fiets!)
We hebben het rustig aan gedaan. Onderweg geen mogelijkheid om lekker in het gras te gaan zitten om uit te rusten. Gelukkig was er weinig verkeer en een paar maal zijn we gestopt om op adem te komen. We namen een pain chocolat (stuk stokbrood met een stuk chocola ertussen) om weer wat energie te krijgen. Het klimmen begon om 10 uur en om 1 uur waren we boven. Wat was ik blij toen ik het bord zag staan “Puerto de Ibañeta 1057 m”. We waren boven!!!!!
Toen nog een korte afdaling naar het plaatsje Roncevalles, waar Karel de Grote ooit nog strijd heeft geleverd. Al in de 12e eeuw waren hier voorzieningen voor pelgrims!
Voor het eerst zien we tientallen wandelaars die de Camino de Santiago gaan lopen.
Fietsers zien we nauwelijks.
We slapen deze nacht in een goed bed om bij te komen van de vermoeienissen.
Morgen beginnen we aan het Spaanse deel van onze fietstocht.

• 27 Augustus 2013 - 20:31

Elly:

Super!!!! Goed gedaan jongens!!! Nou ja, jongens.......Henk en Hanny

• 27 Augustus 2013 - 20:35

Hanny Van Kampen:

Morgen komen de foto's, want het lukt niet om ze nu te plaatsen!!

• 27 Augustus 2013 - 20:35

Hanny Van Kampen:

Morgen komen de foto's, want het lukt niet om ze nu te plaatsen!!

• 27 Augustus 2013 - 20:50

René:

gefeliciteerd jullie twee, ik vind het prachtig!!

• 27 Augustus 2013 - 20:50

Ton:

Proficiat jullie beiden. Dat geeft toch een geweldig gevoel als je daar boven aankomt na zo'n prachtige klim. Nu eerst lekker uitblazen en morgen gaat het heerlijk bergaf. Jullie maken er een mooie tocht van en het laatste deel in Spanje is gezellig boeiend. Groet Ton en Riet

• 27 Augustus 2013 - 21:13

Marijke:

Wat goed, Henk en Hanny. Wat een prestatie!
    De grootste hobbel is genomen. Veel plezier bij het laatste stuk.
    Hartelijke groet,Okke en Marijke

• 27 Augustus 2013 - 21:41

Til Van Der Werff-Tijm:

Oh, wat knap!!! Gefeliciteerd met deze grootse prestatie!Wat een bof, dat jullie die toch wel zware bagage konden laten vervoeren.
    En voor nu: Geniet van jullie welverdiende comfortabele bed! Welterusten.
    Morgen Spanje.....!Niet te geloven....M'n petje af!

• 27 Augustus 2013 - 21:57

Willy:

Is Henk zo'n goede inspirator Hanny dat je beter rijdt dan op de brug in Alphen!! Ik denk trouwens dat jullie elkaar inspireren!! Toen ik jullie zwaar bepakte fietsen zag dacht ik al"hoe moet dat op die pyreneeen" maar wat een goede oplossing de bagage te laten vervoeren !! En wat een geluk, dat het aangekomen is!! Dat kun je per klm niet altijd zeggen!!
    Vol bewondering zijn we allemaal!
    lies, Willy

• 27 Augustus 2013 - 22:02

Ingrid:

Bewondering! Wat een doorzettingsvermogen!
    Wat zullen jullie genieten.

• 27 Augustus 2013 - 22:24

Hetty:

Wat geweldig die klim; hoop dat je geen spierpijn hebt vannacht. Is het nog gelukt met die energie,Henk?

• 28 Augustus 2013 - 07:26

Mirjam:

Wat een prestatie mensen, echt ge-wel-dig!!!!!

• 28 Augustus 2013 - 10:08

Teun En Henny:

Geweldige prestatie. Ik heb respect voor jullie doorzettingsvermogen . Knap gedaan.
    Veel plezier en een gezellige reis door het Spaanse land.

• 28 Augustus 2013 - 13:12

Jannie Postema:

Wat een klim zeg diep respect hoor nu fijn verder genieten hartelijk gegroet jannie

• 28 Augustus 2013 - 13:15

Hedwigis:

Wat is dit knap. Jullie moeten echt super kuiten hebben. En die Alphense brug Hanny, eitje een volgende keer.
    Goede reis weer verder

• 28 Augustus 2013 - 16:29

San Xacobeo:

Nu begint de echte Camino. Die is fantastisch. Hopelijk wordt het niet te heet. Maar gelukkig is er altijd nog het Jacotrans busje. Dat vervoert bagage van refugio naar refugio. Kijk op www.jacotrans.es

Wel handig als je wat Spaans spreekt...

Buen camino

• 29 Augustus 2013 - 01:03

Piet Dobbelsteen:

AHalo HANNY en HENK mooi dat julie dat nog kenne ja dat zal wel niet makkelijk zijn mensen veel guluk en pl.ezier op je fietstocht .

• 02 September 2013 - 19:03

Repke:

Jeuj!!! Jullie hebben de Pyreneeën bedwongen!! Trots!