Naar Lake Mburo. - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Naar Lake Mburo. - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Naar Lake Mburo.

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

03 April 2006 | Oeganda, Bushenyi

Lake Mburo
Hier in het zuidwesten van Oeganda zijn een aantal mooie wildparken te vinden. Eén daarvan is Lake Mburo, op slechts anderhalf uur rijden van Bushenyi. Samen met mijn VSO collega Ruta, een Canadese, heb ik afgelopen weekend het park bezocht. Het was een geweldige ervaring.
Het park behoort met een oppervlakte van 255 vierkante kilometer tot de kleinste, maar ook tot de modernste van Oeganda. Er leven heel veel diersoorten waaronder zebra's en impala's. Daarnaast zijn er meer dan 300 soorten vogels. Dit alles volgens de gids die ik raadpleegde.
Van buurman Eric had ik had de naam doorgekregen van ene Constantine, die een nachtelijke gamedrive kon verzorgen. Bij aankomst bleek Constantine, half Nederlander-Ugandees, naar Nederlands te zijn vertrokken om sponsors te zoeken voor zijn project. Hij leidt binnen het park een project ter bescherming van het wild en was ooit verbonden aan Dierenpark Amersfoort.
Hij had een aantal vrijwilligers rondlopen die Ruta en mij, als enige gasten in het project, een ware VIP behandeling bezorgden. Enthousiaste, jonge mensen die via Global Vision International waren uitgezonden, tegen betaling van veel geld, zo heb ik me laten vertellen. Dit zijn organisaties die dik geld verdienen aan jongeren die graag een tijdje in het buitenland willen werken. We waren met een Oegandese, een Duitser, Zweedse, Engelse, Canadese en Nederlandse. Het Zweedse en Engelse meisje studeerden Wild Life Conservation in Engeland. Een vrije nieuwe studie die nog maar weinig studenten telt. De Duitse jongen had tot zijn 11e levensjaar in Oeganda gewoond en studeerde "Afrikaanse studies" in Duitsland.
Op zaterdagavond hebben we een gamedrive gedaan in het donker. De geluiden, de geuren, de stilte, de prachtige sterrenhemel met regelmatig vallende sterren. Het was heel indrukwekkend. We zouden hyena's gaan zien, maar op weg naar de plek waar ze zich bevonden kruisten regelmatig andere dieren ons pad. Enorme hippo's, waarvan sommigen met een jong, buffels en zebra's. In het bos zie je de ogen oplichten van de dieren; van impala's bijvoorbeeld.
We hadden stukken vlees bij ons om de hyena's te lokken. Ook een bandje met het "gelach" van de hyena's. Op het dak van de jeep gezeten wachtten we op het moment dat ze het vlees zouden ontdekken. Het stonk een uur in de wind. Met een nachtkijker kon ik zien hoe ze dichterbij kwamen. Maar bij het minste of geringste draaiden ze zich om en verdwenen weer in het bos. Weer het bandje aan, stukken vlees verplaatsen en opnieuw wachten. De sterrenhemel boven ons was schitterend. Wow, wat een belevenis. Na ruim een uur wachten waren ze wel heel dichtbij, maar waagden ze zich niet aan het vlees. Tenslotte hebben we het maar opgegeven. We hadden ze gezien, daar ging het tenslotte om. De terugtocht naar het Kamp hebben we ondernomen, gezeten op het dak van de jeep. Weer overal in het bos, die ogen die oplichten door het licht van de autolampen. Later die nacht zijn de hyena's in ons kamp geweest. Kennelijk hebben ze de jeep gevolgd op zoek naar meer vlees.
De volgende ochtend werd ik gewekt door een vogelconcert en kon ik, bij daglicht, zien hoe prachtig de omgeving was. We waren namelijk in het donker aangekomen.
Nu een gamedrive bij dag en ook nu weer, gezeten op het dak, heel veel gezien. De zebra's, heel schuw, wat een prachtige dieren. Veel wrattenzwijnen met jongen, impala's, topi's, waterbokken en buffels. Ook diverse apensoorten. En natuurlijke heel veel prachtige vogels.
Toen een boottocht over het meer. De visarend was heel erg aanwezig. Meestal in paren, gezeten in de bomen. Zeker 30 ijsvogels gezien. Drie verschillende soorten waaronder een groenachtige met rode snavel. De nijlpaarden lieten zich ook regelmatig zien. Maar zodra de boot te dichtbij kwam verdwenen ze onder water. Met de krokodillen was dat het zelfde verhaal. Ik vroeg me af hoe het zou gaan als een nijlpaard onder de boot boven zou komen. Zouden we dan gelift worden? De buffel wordt gezien als het gevaarlijkste dier in het bos. Die moet je dus niet tegen komen. We zagen er twee aan de kant van het water staan. De ranger die bij ons was, verzekerde ons dat ze niet konden zwemmen. En dat was maar goed ook. We waren er maar een paar meter vandaan. Op het land zouden we dat waarschijnlijk niet zonder kleerscheuren hebben kunnen doen.
Het was een hele belevenis in dit prachtige wildpark. Ik heb ze verzekerd dat ik hier absoluut terug wil komen. Wanneer mijn familie hier heen komt, zal ik ze zeker dit park laten zien.

  • 03 April 2006 - 15:59

    Karlijn:

    Ik ga mee!!!!!!

  • 03 April 2006 - 16:22

    Hedwigis:

    Ha Hanny
    Wat zie je er goed uit zeg. En wat enorm leuk dat je weer zoiets meemaakt. Hedwigis

  • 03 April 2006 - 16:26

    Ingrid:

    Geweldig Hanny, wat een belevenis, en wat zie je er blakend gezond uit. Fijn dat je zo geniet.

    Groeten,
    Ingrid

  • 03 April 2006 - 16:36

    Marlies:

    Wat een leuke foto's!! ik zou ook wel heel graag langs komen! wie weet :)
    Liefs
    marlies

  • 03 April 2006 - 16:42

    Elly:

    Ik sluit me bij de rest aan: je ziet er stralend uit en wat een avontuur.
    groetjes!!!Elly

  • 03 April 2006 - 18:07

    Cora:

    Wat een geweldige ervaring Hanny en prachtige foto's.
    Je ziet er heel happy uit.
    Ik krijg steeds meer zin om naar je toe te komen.

  • 03 April 2006 - 18:36

    Jacqueline:

    Mike zat zojuist mee te kijken naar de foto's en vindt ze, net als ik, geweldig!! Het is toch zeker heerlijk om dit naast je werk mee te mogen maken! Ik zie je genieten...

  • 04 April 2006 - 05:29

    Rineke:

    Ik wil ook!!! Dat wordt een huge familietrip ;)

  • 04 April 2006 - 14:42

    Marike:

    Is de auto al vol of kan ik ook nog mee?!!

    -X-

  • 05 April 2006 - 13:34

    Carie:

    Tjaa Hanny, zo maak je nog eens reclame voor het volunteerwerk! Wat een prachtige dingen heb je allemaal gezien! En je ziet er goed uit. Nog een laatste advies, ga NIET naar een Afrikaanse kapper, maar knip het desnoods zelf!
    lieve groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanny

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 214608

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 31 Mei 2017

Op reis in Frankrijk, Spanje en Portugal.

14 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Op de fiets naar Praag

31 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Thailand 2014

02 Augustus 2013 - 20 September 2013

Op de fiets naar Santiago de Compostela

01 November 2011 - 02 Maart 2012

Hanny en Henk in Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja

03 Januari 2009 - 01 Juni 2010

Mijn derde uitzending.

Landen bezocht: