We zijn er bijna........ - Reisverslag uit Hořovice, Tsjechische Republiek van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu We zijn er bijna........ - Reisverslag uit Hořovice, Tsjechische Republiek van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

We zijn er bijna........

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

03 Juni 2014 | Tsjechische Republiek, Hořovice

Als het meezit, zijn we morgenavond in Praag!
We hebben nog ongeveer 60 kilometer te fietsen, dus dat is goed te doen.
Hopelijk hebben we deze laatste dag geen lekke banden of andere problemen met de fiets. De afgelopen weken zijn ook in dat opzicht probleemloos verlopen. Hier in Tsjechie zijn de wegen en fietspaden echt veel slechter en zeker vandaag hadden de banden echt te lijden van de vele paden met losse stenen.
We hebben nu rond de 200 kilometer in Tsjechie gefietst en het is wel een verschil met Duitsland. Daar waren de fietspaden doorgaans prachtig en stonden er overal banken en picknickplaatsen langs de route. De vele Duitse fietsers begroetten ons altijd joviaal en dikwijls hoorden we " Gute Fahrt"!
De Tsjechen daarentegen zeggen boe noch ba, maar kijken langs je heen. Ook in winkels en restaurants is men hier duidelijk terughoudender. Althans dat is onze ervaring tot nu toe.
Gelukkig blijft het landschap onverminderd mooi, met zo nu en dan prachtige vergezichten.
Voor die vergezichten moeten we dan wel eerst weer een eind klimmen en dat valt niet altijd mee! De beloning in de vorm van een flink eind afdalen is dan heerlijk.
De afgelopen week hebben we niet meer gekampeerd. Eerst was er de regen en daarna de kou. Bovendien had mijn mooie, vrijwel nieuwe therma-rest matrasje het begeven. Redenen genoeg om onderdak te zoeken in een hotelletje of pension. We hebben al heel verschillende plekken gehad. Gisteren zaten we in een kamer boven een pizzeria in Plzen en vandaag zitten we op een heuse ranch, even buiten de stad Horovice. Steeds weer een verrassing waar we terecht zullen komen.
Hier in Tsjechie hebben we ook weer een aantal mooie steden gezien. De stad Cheb bijvoorbeeld en de kuuroorden Frantiskovy Lazne en Marianske Lazne. Deze laatste is een wereldberoemd kuuroord aan de rand van een natuurreservaat. In het dal ontspringen 40 bronnen en in de directe omgeving nog eens 100. Ooit werden vele kuurgasten hierheen gelokt, waaronder beroemdheden als Goethe, Wagner en Chopin. Vooral in Frantskovy Lazne vond ik de hotels heel sjiek. Er wordt hier wat rond gekuierd en toen wij er waren, was er juist een openluchtconcert. De gemiddelde leeftijd van de gasten schatten wij ver boven de 80.
Maar je kunt je heel goed voorstellen hoe het er in het begin van de vorige eeuw moet hebben uitgezien met veel pracht en praal. Maar ook nu zien de meeste hotels er nog prachtig uit.
In Plzen maakten we nog een wandeling door de oude stad bij het vallen van de avond. Helaas was het al te donker voor het maken van een foto van de drie na grootste synagoge van de wereld uit 1893.
En toen was daar vanmorgen, toen we langs de "oerbron" van het pils reden, dat koetsje dat net de brouwerij verliet. Ik liet mijn fiets voor waar hij was en rende erachter aan voor een foto. Gelukkig moest de koetsier wachten voor het verkeer, of wellicht bood hij mij de kans een mooi plaatje te schieten.

• 03 Juni 2014 - 23:20

Willy:

mooi verhaal. mooie plaatjes en voor mij ook enkele bekende namen.
    Blijven jullie lang in Praag?
    Kom op, terug ook fietsen hoor
    geniet ze<
    liefs willy

• 04 Juni 2014 - 01:45

Marlies:

Ha lieve Hanny en Henk,
    In precies drie weken de klus geklaard; heb ik het goed? Proficiat vast, voor morgenavond! We vertelden Jaap en Brigitte afgelopen zondag over jullie tocht en zij waren lyrisch over Tsjechie: zo authentiek en onbedorven, vonden zij. Op de foto's zie ik imposante gebouwen, prachtige natuur, de koets, natuurlijk ... wat is jullie indruk, behalve dat de mensen wat terughoudender zijn?
    Veel liefs van ons beiden en goede voortgang!

• 04 Juni 2014 - 07:31

Karlijn:

Stoer dat jullie er bijna zijn mam!! Enne, ik zie jullie toch niet in zo'n spa oord zitten na jullie 80ste ;). Bewaren dat matje hoor, je krijgt een nieuwe! Ze hebben hele goeie garantie bij Thermarest.

• 04 Juni 2014 - 09:58

Hedwigis:

Knap hoor dat jullie weer zo'n fietstocht hebben gemaakt. Voor de thuisblijver is het echt genieten van jullie reisverslag. Of jezelf meefietst.
    Veel plezier in Praag.
    XHedwigis

• 04 Juni 2014 - 19:55

Ilone:

Je hebt weer een behoorlijk stuk afgelegd. Stoer hoor! Ik neem aan dat je dus nu van Praag geniet, prachtige stad en voldoende te bekijken. Had eindelijk nu even tijd, nadat ik terug ben uit Kroatië, om 'ns even alle berichten te gaan lezen, die ik nog niet gezien had. Is 't weer wel goed voor jullie? Mag niet al te warm zijn natuurlijk, jullie bent denk ik wel op de juiste tijd op weg. (veel bloemen nu ook nog) Mooie foto's ook. Leuk die koets, goed dat je er even achteraan bent gegaan. Heerlijk verslag weer. Zat even bij je achterop, was mooi. Ben benieuwd of er nog meer van die mooie foto's komen; vast wel; want Praag nodigt daartoe wel uit. Ik ga nieuwsgierig afwachten. Gaan jullie echt ook terugfietsen? Hoe dan ook: nog een hele fijne tijd verder. Geniet volop!!

• 04 Juni 2014 - 20:07

Ingrid:

Hoi Hanny en Henk,

Super leuk zoals je de tocht beschrijft Hanny. Ik geloof graag dat het genieten is gezien de foto's die jullie stuurden. Knap hoor om in 3 weken zover te komen.

Wij waren 3 dagen in Zuid-Limburg en wandelden langs korenvelden, over heuvels, door bossen, langs de Geul, zagen mooie vakwerkhuizen en veel fietsers. Ook ons landje is zeer aanbevelenswaardig:-))

Als je in de gelegenheid bent om in Praag een opera in het operagebouw bij te wonen, zie je ook daar 80+ sjiek aangekleed gezelschap en ervaar je de sfeer uit begin vorige eeuw.

Een fijn laatste stukje en een goede terugreis gewenst.

Liefs,
    Ingrid

• 05 Juni 2014 - 14:03

Jos Hertoghs:

Inderdaad stoer, zo'n fietstocht. Maar ook een hele belevenis en ervaring. De vele mooie foto's zullen een goede herinnering zijn. En dan Praag.... Ik hoop dat jullie ook zo zullen genieten van deze prachtige stad. Maar na de rust en de stilte van de natuur tijdens jullie fietstocht zal de enorme massa toeristen wel even de adem benemen. Kijk er doorheen, want er is ook veel te genieten. Ondanks het reisverslag (waarvoor mijn complimenten) hoor ik later graag ook een mondeling relaas.
    Veel groeten,
    Jos en Louise

• 07 Juni 2014 - 00:26

Hetty:

Leuk..komt me allemaal erg bekend voor die plaatsnamen in Tsjechië . Ik ben ook in bijna al die plaatsen geweest. Prachtig ja. En dan straks Praag..of nu want jullie zijn er nu al zeker.
    Leuk om te lezen en tot ziens.
    Geniet van Praag
    groetjes en liefs Hetty