Sukothai en Ayutthaya - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Sukothai en Ayutthaya - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Sukothai en Ayutthaya

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

11 Maart 2014 | Thailand, Mae Hong Son

Wat was het heerlijk, dat Mae Hong Son nog net zo mooi was als ik het me van eerdere bezoeken herinnerde. Dat kan niet van alle plaatsen gezegd worden waar we eerder waren. Chiang Mai bijvoorbeeld is een heel stuk drukker geworden. Wat een verkeer en wat een toeristen! Snel weg daar.
Op de terugweg naar Bangkok zouden we onderweg Sukothai en Ayutthaya aandoen. Beide plaatsen zijn ooit hoofdsteden geweest van het Siamese rijk. Sukothai staat nu op de Werelderfgoedlijst en misschien Ayutthaya ook wel. We huurden weer fietsen om een en ander te bekijken. Maar een nadeel is als je ooit Angkhor Wat in Cambodja hebt gezien, de historische resten hier een beetje in het niet vallen. Je bent je wel bewust dat hier eeuwen geleden een heel rijke cultuur moet zijn geweest gezien de vele ruïnes van tempels en chedi's. En ook vandaag de dag zie je die cultuur natuurlijk nog, met al die honderden prachtige tempels.
Heel opmerkelijk is trouwens dat er behalve tempels, steeds meer moskeeën verrijzen.
Op het kleine eilandje Koh Klong in het zuiden telden we er al 3. En in Ayutthaya zagen we tussen de tempels 2 splinternieuwe moskeeën staan. Ook zagen we hier regelmatig vrouwen die in lange zwarte gewaden op de brommer zaten. Op onze fietstocht hier in Ayutthaya kwamen we trouwens ook nog langs de Sint Josephkerk. Ernaast een prachtig onderhouden kerkhof, waar vele missionarissen begraven lagen. Maar het ziet er naar uit dat de islamisering beter verloopt, dan de kerstening destijds. We hoorden hier zelfs de muezzin al, die opriep tot gebed.

Henk kent natuurlijk mijn verhaal, hoe ik in september 2004 als volunteer van VSO in Ayutthaya terecht kwam om de in-country training van 2 maanden te doen. Met vijf volunteers betrokken we een guesthouse aan de oever van de Chao Prayarivier. Twee van ons zouden worden ondergebracht in het bootje dat voor het guesthouse in de rivier lag. Ik was een van de gelukkigen en heb van deze tijd genoten. Het bootje lag er nog en de eigenaar herinnerde zich ons groepje nog heel goed.
Mijn kamergenote, de destijds 70 jarige Canadese Lucille, was vorig jaar ook nog langs geweest!
De eigenaar was juist op zijn gitaar wat aan het oefenen en onder het genot van een kopje koffie kregen we een privéconcertje. " Here comes the sun" van de Beatles.
Het bootje waar ik zo dikwijls over gesproken had, mochten we nog even bezichtigen. Het zag er allemaal nog net zo mooi uit. Ik had even spijt, dat we er niet voor gekozen hadden om hier te verblijven. Maar we vonden het vrij duur en bovendien toch wat ver uit het centrum. We werden nog even op de foto gezet boven op het bootje met uitzicht op het Wat.

En zo zijn we alweer aan het eind gekomen van onze reis door Thailand.
We hebben zowel oude bekende als nieuwe plaatsen bezocht. Veel oude bekenden gezien, genoten van de mooie natuur, soms wat gezucht onder de hitte van meer dan 35 graden, ons voortdurend verbaasd over de rijkdom van de tempels en de veelvuldig zichtbare armoede van veel mensen hier. Het is en blijft een fascinerend land.
Morgen door naar Bangkok en donderdag terug naar Nederland.
Alle volgers, bedankt voor jullie belangstelling en reacties.
Tot ziens in Nederland!

• 11 Maart 2014 - 13:37

Koos:

Heel leuk om over jullie ervaringen te lezen. Heel goede terugreis donderdag; wij komen vrijdag terug! En dan gauw een afspraak maken. Zaterdagmorgen ga ik waarschijnlijk naar Pa

• 11 Maart 2014 - 15:38

Ilone:

Wat een prachtige foto´s weer, werkelijk schitterend. Sommige dingen zie je ook in Nepal, andere weer echt helemaal niet. Zo heeft toch ook ieder boeddhistisch land ook weer zijn eigen stijl, bouwstijl ook.
    De eerste foto´s doen idd denken aan wat (ik dan, hé) op foto´s zie van Angkor Wat. Ja, wordt weer bijna verleid bij het zien van al dit moois. In Gambia werd gezegd dat die kerstening ten opzichte van de islamisering slechter ging doordat christenen verantwoordelijk zijn geweest voor het wegvoeren van slaven in het verleden. Dat kon dus niet deugen! Hanny als je huiswaarts gaat, het is hier nu heel mooi weer, heb zondag in t/shirt gefietst. Bijna 20 graden. Echter het weer gaat weer wat achteruit en men heeft ´t over sneeuw in het weekend. Lijkt hier ook bijna onmogelijk na de zachte winter, maar hou er maar een beetje rekening mee. Verder lees ik hierboven, dat je vader er gelukkig ook nog is. Hanny, ik denk dat jullie hebt genoten van je reis, ik van het lezen en het kijken van de foto´s. Wens je een hele goede terugreis, maar geniet nog even.

• 11 Maart 2014 - 18:08

Til Van Der Werff-Tijm:

Dat was weer genieten! Zowel van het uitgebreide reisverhaal als van de prachtige foto's.Ik zou op zo'n moment het liefst acuut m'n rugzak gaan pakken.Wat is de tijd omgevlogen....Maar wat hebben jullie enorm veel gezien en beleefd!Vooral door de manier waarop jullie reizen. Enig, om weer even [met een serenade!]op je guesthouse bootje terug te zijn! En nu zijn jullie je aan 't klaarmaken voor de reis naar Bangkok.... en je geestelijk voor te bereiden op Nederland. Dat wordt weer even een flinke overgang, maar daarnaast een blij weerzien met familie en vrienden! Ik wens jullie een heel voorspoedige terugreis. Veel liefs uit een zonnig Nederland! Til.

• 11 Maart 2014 - 20:19

Marjan:

Dank jullie wel voor de reisverhalen en foto's.

• 11 Maart 2014 - 21:33

Cora Van Kampen:

Weer een heel mooi verhaal Hanny, vol van weemoed. Leuk dat Henk het nu ook allemaal heeft kunnen zien en kan begrijpen waarom je er zo graag bent.
    Wij hebben onze vakantie er weer opzitten en kijken terug op een fantastische wandelvakantie in Portugal. Hopelijk zien we elkaar gauw als jullie terug zijn. In elk geval een heel goede thuisreis gewenst.
    Lieve groeten van ons, Cora.

• 11 Maart 2014 - 23:24

Duang Djai:

dit noemen ze het feest der herkenning!
    dank je wel, see you!!!!!!!!!!!
    dus je snapt hem al!
    tot gauw, groeten carie

• 12 Maart 2014 - 13:36

José:

Wie veel reist kan veel verhalen. Dat geldt zeker voor jullie. Veel groeten en een goede thuiskomst, José

• 12 Maart 2014 - 18:12

Ingrid:

Henk en Hanny,

Bedankt voor de mooie verhalen en prachtige foto's.

Goede thuisreis!

Hartelijke groet,
    Ingrid

• 12 Maart 2014 - 22:15

Giel En Maria:

We hebben weer genoten. Hanny het zou best leuk zijn om jou als reisgids te hebben op zo'n prachtige vakantie. Goede terugreis.

Hartelijke groet,

Giel en Maria