Naar het hoge Noorden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Naar het hoge Noorden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Naar het hoge Noorden

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

20 Februari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Thailand is een fantastisch land, maar helaas betekent dat, dat o, zo veel mensen hier rondreizen. Mensen ontvluchten o.a. het donkere noorden van Europa of het koude Rusland om hier van de warmte, de stranden en de bijzondere cultuur te genieten. We zijn er intussen wel achter dat we er een hekel aan hebben om tussen veel andere toeristen te verkeren, maar vind maar eens een onontdekt plekje in dit land.
In Khao Lak maakten we lange wandelingen langs het strand en als we maar ver genoeg gingen, kwamen we steeds minder mensen tegen. Dat was dan een mooi moment. Khao Lak is overigens een plek, waar de tsunami in december 2004 veel slachtoffers heeft gemaakt. We hebben er regelmatig bij stilgestaan, lopend over het strand. Nu vind je bordjes met "Evacuation route" maar ik vraag me af er in het geval van een nieuwe tsunami genoeg tijd is om weg te komen. Soms vond ik het een eng idee.

Na een paar fijne dagen in Khao Lak, reden we met Gerard en Nui naar Krabi, een rustig plaatsje in vergelijking met Khao Lak.
Veel mensen boeken in Krabi trips naar de mooie eilanden in de Andaman Zee.
Koh Phi Phi bijvoorbeeld. Het leek me altijd geweldig om ook eens zo'n eiand te bezoeken en daar te snorkelen en te kajakken. We boekten een trip naar Hong Island, dat er in de folder paradijselijk uitzag.
's Morgens vroeg op pad. Een song taw, soort bustaxi, pikte ons op en reed vervolgens nog een uur rond, om alle andere mensen op te pikken die ook graag deze droom wilden verwezelijken. Toen naar een strandje waar we in een zogenaamde longtailboat stapten met 30 man. We zaten opeengepakt en vergingen van de herrie van de lawaaiige motor. Na een uur varen kwam Hong Island in zicht. Het laatste deel van de boottocht, waren er al flinke golven. Op het strand lagen al tientallen longtailboats afgemeerd, die allemaal ook een flinke lading toeristen hadden afgeleverd. Maar wij kregen een kajak en konden de zee op en de drukte ontvluchten. Helaas maakten de hoge golven het kajakken niet echt een ontspannen bezigheid.Terug naar de longtailboot en snorkelspullen opgehaald. Maar de onstuimige zee maakte dat het zand opwoelde en we slechts door een mist van zand de kleurige vissen konden zien. Tot slot nog een half uurtje op het strand tussen de vele andere toeristen.
Tja, zo kan het gaan, als je iets boekt, dat ook bij veel andere mensen op het verlanglijstje staat.
In zo'n geval denken we dan maar " een illusie armer en een ervaring rijker" .
Maar de volgende dag hadden we een beter dagje. Fietsen gehuurd en met een locaal bootje naar de overkant van de rivier voor 20 baht, ongeveer 50 cent. Op dit eiland, Koh KLong, waren geen auto's en heel weinig brommers. Geen honden ook, want de mensen hielden hier geiten en volgens Henk, passen die twee niet bij elkaar. De stok die ik meevoerde hoefde dus niet geheven te worden. We genoten van de stilte, de mooie huisjes, een rijstveldje, 2 Ijsvogels en tientallen witte reigers. Leuke winkeltjes waar we water, mango en kanom (lekkers) kochten. Kortom heel gelukkig voor heel weinig geld. En pas door een enkele toerist ontdekt. We vonden zelfs nog een mooi visrestaurantje, wat helaas dan wel weer op het programma van een boattouroperator stond, gezien de groep Russen, die werd uitgeladen.Maar toen hadden we al uren van ons unieke tripje genoten en lieten we ons hierdoor niet meer afschrikken.

Krabi was de laatste plek in het zuiden. Er zijn 3 weken om en er zijn er nog 3 te gaan, die brengen we in het Noorden van Thailand door.
Gisteren van Krabi naar Chiang Mai gevlogen en morgen door naar het vertrouwde Mae Hong Son!
Hopelijk is daar alles een beetje bij het oude gebleven, het mooie rustige stadje, dat het in 2011 nog steeds was.
We gaan het zien!
(de foto's komen eraan, nog even geduld)

• 20 Februari 2014 - 11:15

Annemarie Van Gent:

Wat leuk dat je weer naar Mae Hong Son gaat! Ik weet nog dat we elkaar daar ontmoet hebben :-)

• 20 Februari 2014 - 12:36

Cora En Leo:

Mooie belevenissen weer, al valt het soms wat tegen door het grote aantal toeristen die erop af komt. Mae Hong Son zal een stuk rustiger zijn. Geniet ervan. Wij vertrekken morgenvroeg naar Portugal. We kijken ernaar uit. Had je nog gemaild Hanny op planet.nl, maar mogelijk kun je daar nu niet bijkomen.
    Wij wensen jullie nog een heel fijne tijd. Lieve groeten van ons Cora.

• 20 Februari 2014 - 12:41

Vanessa En Carlo:

Prachtige foto's! En met name die van de fietstocht... wat ziet er dat heerlijk uit. Zet het genieten voort!

• 20 Februari 2014 - 12:57

Til Van Der Werff-Tijm:

Dat was weer een lang, gezellig verslag!Ja, al die toeristen maken de sfeer zo anders. Juist dat ongerepte maakt het zo boeiend.Misschien dat je dit nog in delen van Birma mee maakt??
    En nu weer terug naar het vertrouwde Noorden. Een soort thuiskomen.Ik hoop dat Mae Hong Son onveranderd is. Begrijp ik, dat jullie over 3 weken terug komen of gaan jullie ook nog andere landen bezoeken? Hier is het nog steeds geen winter. [dat behoeft voor mij ook niet meer!] M'n Lavendelplanten in m'n bakken bloeien zelfs al... Ik geniet enorm van de Olympische Spelen. Daar houden jullie je vast niet mee bezig! Hanny en Henk, geniet intens van alles! Veel liefs, Til

• 20 Februari 2014 - 17:39

Giel En Maria:

Ha Henk en Hanny,

wat bijzonder dat we weer mogen genieten van zo'n mooie verhalen en foto's. We reizen zo een stukje met jullie mee.
    Onze kinderen hebben het reizen ook in hun bloed, op dit moment wel voor werk of studie, maar toch. Morgenvroeg naar Schiphol; Ruud ophalen, hij komt vanuit Burundi, waar hij 6 weken heeft gebouwd aan een revalidatiecentrum en Eef brengen we weg, zij gaat voor een half jaar naar Curacao voor een stage.
    Blijf genieten.

Hartelijke groet Giel en Maria

• 20 Februari 2014 - 17:46

Carie:

sawadie kha nahm pung kun henk,
    tja, wat mooi is wordt gedeeld, en zo krijg je uiteindelijk een heleboel mensen die iets moeten delen...
    tip: nationale parken in thailand, maar dan niet in het weekend!

wat heerlijk dat je naar mae hong son gaat! ik kan me niet voorstellen dat het onveranderd is gebleven, maar ik denk zeker dat er ook nog veel hetzelfde zal zijn, de nederlandse koffie bijvoorbeeld! wat zul jij genieten! en wij ook, door jullie verhalen,\
    tjock dii!
    duang djai

• 25 Februari 2014 - 09:53

Ilone:

Ik ben een beetje laat met lezen, stom van me, want 't is weer zeer de moeite waard. Wat een prachtige foto's, echt een heel mooi land en al die prachtige Boeddha's en mooie bergen! En wat een belevenissen weer. Jammer alleen dat je de vissen niet goed hebt kunnen zien. Nou, jullie gaat wel door met genieten. Geweldig hoor, nog heel veel mooie fietstochtjes en wens jullie allerlei moois op jullie route.