Hospital de Orbiga-Cruz de Feirro-El Acebo - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Hospital de Orbiga-Cruz de Feirro-El Acebo - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Hospital de Orbiga-Cruz de Feirro-El Acebo

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

06 September 2013 | Spanje, Ponferrada

Ja mensen, we hebben het gehaald!!

Vanmorgen vertrokken uit Hospital de Orbigo, waar we de nacht doorbrachten in een hotelletje vlak naast de bijzondere brug. Henk was daar vorig jaar ook geweest. Gisteren, na een kort bezoek aan de stad Leon, nog een dag met wat regen, wat een heel verschil maakt. Je fietst dan toch niet zo lekker. Maar klagen doen we niet! Al die weken prachtig weer!

Het was weer heerlijk fietsweer vanmorgen. De route groen en rustig. We kwamen langs akkers waar op hoge stellages hop gekweekt wordt. De oogsttijd is kennelijk aangebroken en we hebben met belangstelling staan kijken hoe dat in zijn werk gaat. De foto’s geven een beeld daarvan.
We passeerden rond koffietijd de prachtige stad Astorga. De stad speelde een belangrijke rol in de tijd van de Romeinen. Er is nog een “Museo Romano”, maar daar kwamen we niet aan toe. We zijn toch teveel gericht op het fietsen. Bovendien hadden we een belangrijke uitdaging vandaag: het beklimmen van de Cruz de Feirro. Vanaf Astorga (870m) moesten we klimmen naar 1500 meter. Al met al viel het erg mee. We namen er voldoende tijd voor en voor we het wisten waren we op het hoogste punt. Daarna een korte afdaling en toen weer een klim naar de Irago-pas. Dat viel tegen want het was een klim van 10% en dat is heel zwaar. Daarna een spectaculaire afdaling! Waarschuwingborden voor fietsers om voorzichtig te zijn. Die nemen we ter harte en hangen voortdurend in de remmen. Na een kilometer of 5 gestopt in een klein dorpje “El Acebo”waar we een B en B betrokken met een, vanuit onze slaapkamer, fenomenaal uitzicht over de bergen. Morgen de rest van de lange afdaling. Duizend meter dalen we, van 1500m naar de stad Ponferrada op 540m. Vandaar gaan we naar het plaatsje Trabadelo, waar we 2 jaar geleden voor het eerst kennis maakten met een Spaans-Nederlands echtpaar, dat daar een hotel-restaurant heeft.

• 06 September 2013 - 22:23

Karlijn:

Super gedaan!! En het feit dat het meevalt zegt al genoeg natuurlijk, jullie benen zijn van staal!! En 10% is inderdaad geen pretje.... Phoe phoe, en dat met bagage. Lieve bikkels, jullie zijn al zo ver!!

• 06 September 2013 - 22:24

Mirjam:

Geweldig gedaan!!!

• 06 September 2013 - 22:53

Ilone:

Proficiat!!!! Geweldig Hanny en Henk.
    Haha, voor ze het wisten waren ze al op het hoogste punt, zou mij dus echt niet overkomen. Pfff...
    Mooie foto's ook weer. En nu op jullie akkertje genieten van de rest, kan zo ver niet meer zijn.
    Heel veel succes weer, maar vooral heel veel plezier.

• 06 September 2013 - 23:02

Til Van Der Werff-Tijm:

Wat enorm knap!Ik wens jullie een goede, welverdiende nachtrust en morgen een veilige afdaling. Prachtige foto's trouwens!
    Liefs, Til.

• 07 September 2013 - 08:40

Elly:

Gefeliciteerd. Super!
    De rest wordt een eitje.......

• 07 September 2013 - 10:13

Ingrid:

Wat een geweldige prestatie en dat in zo'n schitterende omgeving.
    Super!

• 07 September 2013 - 21:32

Gudrun:

Het is niet echt te geloven wat jullie daar aan het doen zijn,gaaaaaaaf !
    En wat jullie oogen allemaal zien,zo veel moois en vreemds en anders !
    Ik hoop jullie kunnen nog stoppen--ooit??????? Liefs gudrun

• 08 September 2013 - 23:35

Carie:

dat ziet er heeeeeeel stijl uit! tenminste, als ik naar het kaartje kijk... hopelijk valt het in het echt mee. nog effe, en jullie zijn er!
    vandaag zijn hier ook de eerste regenbuien gearriveerd, en het is alweer zo lang geleden dat we er niet eens over gemopperd hebben!
    toi toi toi,
    lieve groeten carie