Castrojeriz-Carrion de los Condes-Mansilla - Reisverslag uit Mansilla de las Mulas, Spanje van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Castrojeriz-Carrion de los Condes-Mansilla - Reisverslag uit Mansilla de las Mulas, Spanje van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Castrojeriz-Carrion de los Condes-Mansilla

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

04 September 2013 | Spanje, Mansilla de las Mulas

Vroeg in de ochtend maakten we lopend de klim naar boven en bewonderden de tempeliersburcht
Ook zagen we de zon prachtig opkomen.
We vervolgden onze route van Castrojeriz via Fromista naar Carrion de los Condes.
Vrijwel ieder dorp dat we passeren wordt gedomineerd door één of meerdere kolossale kerken.
Allemaal eeuwenoud! Soms wel duizend jaar. Ook oude abdijen uit oude tijden. Wat een geschiedenis langs deze route.
Na Fromista weer een vrij kaal vlak stuk. We zijn zo blij, dat wij fietsen. We hebben bijna medelijden met de wandelaars die er, in de brandende zon, uren over doen om de afstand te overbruggen die wij in een uurtje doen. We passeren er velen in deze dagen. We telden er rond de 200 op een afstand van 20 kilometer. Dat betekent 1000 per 100 kilometer en dat 900 kilometer lang.
De dorpen en steden langs de route profiteren uiteraard van het langstrekkende volkje. Overal zie je terrasjes en auberges. Langs de route staan nu veel bankjes en picknickplekken. Ook dikwijls punten waar je water kunt tappen.
In het oude stadje Carrion hebben we nog een keer gekampeerd. De camping zag er goed uit en er was een mooi grasveld. Bovendien was het bijzonder warm weer. ’s Avonds wel lekker uit eten, want hier heb je een menu Pelegrino voor 10 euro p.p, inclusief een fles wijn, water en brood.

Vandaag weer een flinke rit van 80 km, ondanks de warmte. Een groot deel van de route viel samen met de wandelroute en we passeerden vele wandelaars. Sommigen hebben het moeilijk en strompelen voort, andere lopen vlot de kilometers weg. Maar wat is het ver en zwaar, als je moet lopen. Dan fietsen we echt veel liever.
We overnachtten in een heel oud ommuurd stadje: Mansilla de las Mulas. Hier vonden we een heerlijke plek om te verblijven, een albergeria. We dineerden onder de druiventrossen. Het weer lijkt minder te gaan worden de komende dagen. Morgen via Léon (nog 25 km) naar Hospital de Orbigo. Daar gaan we ons geestelijk voorbereiden op de grote klim naar Cruz de Ferro (1500m) De zwaarste klim van de hele route. Henk heeft het er steeds over hoe zwaar het is en hoeveel vertrouwen hij in mij heeft, dat ik het kan. Maar intussen zie ik er wel als een berg tegenop.

• 04 September 2013 - 22:47

San Xacobeo:

Je kunt de klim ook in twee stukken doen. In Rabanal del Camino bijv stikt het van de onderkomens. Albergues, kamperen, etc. Etc. En dan valt het best wel mee.

• 04 September 2013 - 23:16

Ilone:

Zoals jullie het doen, fietsend, geniet je er tenminste van en lijkt me al zwaar genoeg ook. Volgens mij moeten lopers er eigenlijk ook voor zorgen dat ze niet in de warmste periode aankomen. Weet niet of het daar ook warmer is dan andere jaren natuurlijk, hier wel weer erg warm, maar ja de zomer is gewoon nog niet voorbij.Mooie foto's weer Hanny; ik weet zeker dat jullie het halen evt. met 1 etappe meer dus zoals hierboven is aangegeven. Van blijven genieten Hanny en Henk. Sterkte en succes met de grote klim. Jullie bent er bijna.

• 05 September 2013 - 08:57

Marijke:

Ha Hanny en Henk.
    Krijg je ook nog iets anders bij het menu Pelegrino dan wijn, water en brood? Ben benieuwd naar de rest... Willen jullie eens een foto van jullie dichtbij maken? Je ziet er heel stoer uit Hanny. Die berg lukt je natuurlijk ook. Je bent nu zo sterk. Dat herhaal je bij iedere trap op de pedalen.
    Hoor dat, je zusje weet het vanuit het platte frisse Holland wel :) En je hebt die-hard Henk bij je.
    Veel kracht allebei gewenst! Wij trappen in gedachten mee, als elektrische ondersteuning!

• 05 September 2013 - 10:51

Hedwigis:

Ha beste fietsers, inmiddels hebben jullie beiden zulke fietsbenen dat die moeilijke berg ook wel bedwongen kan worden. Dat vertrouwen mag je in jezelf wel hebben :). Heel mooie foto's, ik geniet er op afstand van.

• 05 September 2013 - 12:57

Til Van Der Werff-Tijm:

Oh, wat een heerlijk gevoel moet het geven wanneer je die zwaarbeladen, zwoegende wandelaars passeert....daarnaast ook wel een gevoel van medelijden.Bijna een schuldig voelen.
    Als zij allen die berg op kunnen komen, lukt 't jullie zeker!
    Bij Cruz de Ferro mag je dan een steen [of iets anders] neerleggen. Dat lijkt me een heel bijzonder moment.
    Ik wens jullie heel veel succes.

• 05 September 2013 - 23:29

Carie:

ha die twee
    als echte wandelaar zou ik zeggen, iedere gek heeft zijn gebrek!
    en het is tenslotte een pelgrimstocht voor sommige mensen, waarin je dingen moet overdenken, loslaten, overwegen etc. etc. dat gaat prima samen met bepakking en zere voeten! (misschien ook met een zere kont? daar heb ik geen ervaring mee!!).
    en ben blij dat niet iedereen fietst! want dan word je vast en zeker regelmatig ingehaald door elektrische fietsen!
    toi toi toi met de klim! natuurlijk lukt dat!
    lieve groeten, carie

• 06 September 2013 - 09:56

José:

Hallo geluksvogels, wat ben jij een trouwe schrijfster, Hanny! Ik geniet van je verhaal en kijk alweer uit naar het volgende. Alle goeds voor de volgende etappe. Groeten uit Boskant, José

• 06 September 2013 - 10:46

Willy:

Lieve Hanny, beste Henk, Haha ieder zijn probleem: jullie die vreselijke klim!! Maar d.i. eigen wil en "luxe. Mijn internet deed het weer niet, zo ook telefoon en t.v. Leve de moderne middelen en leven Ziggo. Maar je ziet, als alle problemen zo snel waren opgelost. Dus nu een wat late reactie. Prachtig verhaal en foto's. liefs Willy

• 06 September 2013 - 13:05

Repke:

Ik heb ook alle vertrouwen in je, Hanny! Je hebt er al een enorm stuk opzitten, dus dat laatste stukje, gaat je ook zeker lukken!
    Mooie foto's!!!
    Liefs

• 06 September 2013 - 19:50

Ingrid:

Mooie foto's en verhaal. Sterkte met klimmen. Super dat jullie dit kunnen doen samen!