Nàjera-Belorado-Burgos-Castrojeriz - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Nàjera-Belorado-Burgos-Castrojeriz - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Nàjera-Belorado-Burgos-Castrojeriz

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

02 September 2013 | Spanje, Burgos

Najera-Belorado-Burgos-Castrojeriz

Wat ons van het stadje Najera is bijgebleven is vooral het heerlijk ontbijt, dat we ’s morgens genoten op een terrasje aan de rivier de Najerilla. De volgende dag vervolgden we onze route met veel klimmen en dalen, langs stadjes met namen als Santo Domingo de la Calzada en Tormantos, om te eindigen in Belorado, waar juist een oogstfeest werd gevierd. Er was kermis in de stad en we hebben ons nog even in de dansende menigte gestort om met onze laatste krachten nog een soort van salsa te hupsen. Slapen deden we in een prachtig pension, waar het feestgedruis wel op de achtergrond te horen was. Maar toch redelijk uitgerust de volgende dag op weg naar Burgos. Het wordt al kouder ’s morgens. Het was rond 11 graden, bij een heldere hemel. We fietsten door de “Tierra de Campos”, het land van de akkers. De geschiedenis van dit gebied gaat al terug tot in de Romeinse tijd. Daar zie je soms nog restanten van, bijvoorbeeld in delen van een weg die ooit door de Romeinen was aangelegd tussen Italië en Spanje. We zagen ook een kapel, uitgehouwen in de rotsen. Na heel veel boomloze gebieden, reden we weer over enkele lommerrijke wegen.
De stad Burgos binnenrijden was een feest. Prachtige parken, fietspaden onder de bomen en dan is daar de prachtige kathedraal. Wat een PRACHTIGE stad. Er zijn plaatsen waar je je direct thuis voelt. Burgos was voor ons allebei, zo’n stad. In de avondzon was er een prachtig licht op de schitterende kathedraal. De pleinen waren vol met mensen die, net als wij, genoten van een mooie avond. Veel jonge gezinnen en daarnaast, op lange banken,heel veel bejaarde mensen, die gezellig zaten te kletsen. We zijn nog lang in de stad blijven hangen.
De volgende ochtend, een niet al te lange rit naar Castrojeriz, ongeveer 50 km ten westen van Burgos.( Nog 4 kilometer en dan passeren we de 2000km)
Een paar klimmetjes van rond de 3 kilometer tot 930 m hoogte. Lekkere lange afdalingen ook.
In ons boekje wordt het prachtig beschreven: “Met enkele hellingen klimt de route tot op de glooiende hoogvlakten van Spanje, de Meseta, waar het ’s zomers behoorlijk warm kan zijn. Het landschap verandert sterk met eindeloze graanvelden en dorre vlakten tot aan de horizon. De fietser vormt in deze uitgestrektheid een nietig stipje dat langzaam vordert langs kleine dorpjes, verzonken in de kleuren van het land.”

En nu zijn we dan in Castrojeriz en verblijven hier in een kleine bungalow. Onze buren zijn Nederlanders, waarvan de man legionella heeft opgelopen en na een verblijf op de intensive care in Burgos, weer aan de beterende hand is.
Morgenochtend vroeg gaan we eerst naar de top van de heuvel lopen om de Tempeliersburcht, die dateert uit de 8e eeuw te gaan bekijken.

• 02 September 2013 - 22:48

Repke:

Hanny, wat vind ik het heerlijk om je verhalen te lezen. Je schrijft zo fijn!
    Inderdaad een prachtige kathedraal.
    Lekker slapen vannacht!
    Liefs!

• 02 September 2013 - 22:53

Koos:

Wat een enthousiast verhaal! Ga door zo.....

• 02 September 2013 - 23:19

Marc:

Ziet er sportief uit Hanny. Hier is het overigens een bende. Wanneer kom je weer terug? ;)

• 03 September 2013 - 08:46

Marijke :

Ha Hanny en Henk,

De magische 2000 km al gepasseerd vandaag! Als ik je verhalen lees, zullen jullie er niet te snel willen zijn, zo genieten jullie van de fietstocht. Je zou zo zelf op de fiets willen springen, jullie achterna! Maar hier genieten we ook van een prachtige nazomer...
    Hartelijke groet ook van Okke.

• 03 September 2013 - 13:01

Willy:

om jaloers op te worden!1 nee hoor, ik gun het jullie zo!! Heerlijk, dat jullie zo genieten en het echt waarderen Ik lees... en wel: in het nieuwe liedboek met meer dan 1000 liederen. het moet nou niet gekker worden Ik heb ook niet de illusie ze alle nog uit het hoofd te leren!!
    liefs, Wlly

• 03 September 2013 - 19:04

Hedwigis:

Ha Hanny en Henk, wat een afstand, 2000 km. En wat heerlijk om te lezen. Alsof jezelf meefietst. Super.
    Vandaag is de school weer begonnen(voor jullie wel heel ver weg). Dat was ook heerlijk.
    X Hedwigis

• 03 September 2013 - 21:07

Cora:

Wat een fantastische belevenis zo samen op de fiets door het spannende landschap. Heerlijk om op deze manier een beetje met jullie mee te fietsen en mee te genieten van jullie ervaringen. Veel succes verder!

• 04 September 2013 - 11:25

Hetty:

Wat mooi om dan in zo'n prachtige stad aan te komen. Het klinkt allemaal zo relaxed, alsof jullie totaal niet moe zijn van al die kilometers in je benen.
    Ja voor mij ook : om jaloers op te worden. Ik zou willen dat ik dit kon met die benen van mij. Heel veel plezier nog.
    groetjes,liefs hetty