Les Landes - Reisverslag uit Créon, Frankrijk van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu Les Landes - Reisverslag uit Créon, Frankrijk van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

Les Landes

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

23 Augustus 2013 | Frankrijk, Créon

22 augustus 2013

Na de schoonheid van de Dordogne is het even afkicken. Les Landes is totaal anders!
Om te beginnen is het vlak. Dat is heerlijk na de vele klimmetjes die we de afgelopen weken maakten. Telkens als er weer een rivier of riviertje aankwam, gingen we eerst dalen om daarna weer met veel moeite uit het dal te komen. Vlak rijden is dus even heel lekker. Maar de natuur is hier, vergeleken met het voorgaande veel minder boeiend. Om niet te zeggen, soms wat “saai”.”

“Les Landes was oorspronkelijk onherbergzaam en vol gevaren, o.a. met moerassen, heide en zandverstuivingen, waar schapen en wolven rondtrokken. Helders hielden overzicht vanaf hoge stelten en de geïsoleerde nederzettingen langs de waterlopen waren zelfvoorzienend. Veel pelgrims maakten liever een omweg. Onder Napoleon werd begonnen met grootschalige aanplant van dennenbomen en daarbij ontstonden kleine dorpen van bosarbeiders”. Dit soort informatie vinden we dan in ons routeboekje, wat je een nieuwe kijk geeft op het geheel.

Heel veel dennenbomen dus en onderweg een enkel dorp. Vaak wel weer prachtige oude kerkjes in die dorpjes. Allemaal gerelateerd aan St. Jacques en de pelgrims die hier ooit langstrokken..
Gelukkig rijden we op kleine weggetjes, want op de grotere rijden soms joekels van vrachtwagens beladen met dikke boomstammen of heel veel dunnere stammetjes.
Maar ook zijn hele stukken kaal door bosbranden die hier hebben gewoed in voorgaande jaren.

Veel wegen zijn dus heel lang en heel recht. Geloof me, een lange rechte weg van 10 km met links en rechts een vrij kale vlakte, duurt eindeloos. Neem daarbij het gegeven dat het midden op de dag is, bij een temperatuur van meer dan 30 graden en de hitte die daarbij van het asfalt afslaat. Het is duidelijk, dit was even afzien! Maar we hebben gewoon doorgezet nu zijn we alweer 50 km verwijderd van Dax.
Zo langzamerhand komen de Pyreneeën in zicht!

Op 23 augustus hebben we het tot Dax gehaald.

We zijn drie weken geleden vertrokken en hebben, op één ochtend met regenbuien, al die weken prachtig weer gehad. Op heel veel dagen was de lucht strak blauw en werd het behoorlijk heet. Prachtige heldere nachten met veel sterren en een heldere maan.
Hopelijk hebben we ook goed weer als we de Pyreneeën overtrekken. Maar zover is het nog niet. Nog een kleine 100 kilometer naar St. Jean Pied de Port, aan de voet van de Pyreneeën.

• 23 Augustus 2013 - 18:32

Koos:

Ja, het pad van een pelgrim gaat niet altijd over rozen. Dat blijkt ook uit jullie verslag. Houdt moed! Veel groeten vanuit Morgenrood

• 23 Augustus 2013 - 19:05

Marijke, Okke, Tom:

Hoi Hanny en Henk, net je verslag voorgelezen. We rijden in gedachten mee! (alleen is dit minder vermoeiend:) je ziet veel verschillende landschappen in één vakantie! Prachtig, wat jullie nu weer gaan zien. Veel plezier!

• 23 Augustus 2013 - 19:43

José:

Wat een trouwe schrijfster ben jij, Hanny! Ik geniet ervan. Lonkt de uitdaging van de Pyreneeën? Morgen komt dat in zicht. Rustig aan hoor. Alle goeds voor jullie uit Boskant.

• 23 Augustus 2013 - 20:03

Ilone:

Alweer zo'n leuk verslag! Leuk zo'n verhaal uit het routeboekje erbij, maar 't is nu dus een stuk minder spannend in die streek. Komen toch de Pyreeeén er straks aan.... Weer blijft vast wel goed, 't is zo'n mooie zomer.
    Zal op de fiets best af en toe knap warm zijn, maar voor jullie: geen berg te hoog, zo laat 't zich aanzien.
    Lekker verder genieten dus maar.... met een klein zetje in de rug van mij...
    Ga zelf zondag paar daagjes naar Keulen, zal daar aan jullie denken, want dan zijn jullie dus aan 't klimmen.

• 23 Augustus 2013 - 22:06

Elly:

Wat zijn jullie al een eind opgeschoten!!!!ongelofelijk, knap hoor.
    Hebben jullie nog geen banden geplakt???
    Succes verder en neem vooral je rust tussendoor.

• 24 Augustus 2013 - 13:20

Til Van Der Werff-Tijm:

Met een oud fotoalbum en een landkaart op schoot, heb ik jullie route gevolgd.Wat zijn jullie al ver!
    Na alle rechte [saaie!] wegen met naaldbossen, kom je nu weer in een heel ander gebied. Leuke dorpjes met mooie Romaanse kerkjes.Maar ook wel steeds meer heuvels....Hebben jullie in Dax nog de warmwaterbronnen bezocht? Prima voor jullie spieren!En nu dus richting de Pyreneeen....Prachtig, als je ze binnenkort in de verte ziet liggen! Mochten jullie tijd hebben: St.Jean-de-Port is de moeite waard. Een goed vervolg van jullie tocht! Rust wel genoeg uit, hoor!!Liefs, Til.

• 27 Augustus 2013 - 16:27

Ingrid:

Oei, meer dan 30 graden en op asfalt, dat valt niet mee.
    Heerlijk straks de bergen.

Veel plezier samen.

• 02 September 2013 - 19:07

Repke:

Heel leuk een foto van jullie 'kamp' te zien!