TET in Hoi An. - Reisverslag uit Ða Năng, Vietnam van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu TET in Hoi An. - Reisverslag uit Ða Năng, Vietnam van Hanny Kampen - WaarBenJij.nu

TET in Hoi An.

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

16 Februari 2010 | Vietnam, Ða Năng

De beslissing om naar Hoi An te gaan om daar het TET feest te vieren is een hele goede gebleken.
Twee weken eerder had ik daar een hotel gevonden, waar ik echt een hele leuke kamer trof. Het licht, het uitzicht, het kon niet beter. ’s Nachts kon ik mijn ramen wijd open laten staan en genieten van de sterren en van de geluiden die uit het moerasje kwamen, direct achter het hotel. En, ondanks de open ramen, geen muggen. Althans niet noemenswaardig. Naar dit hotel besloot ik terug te keren en om dezelfde kamer te vragen. Dat lukte en vanuit deze prima uitvalsbasis kon ik op de fiets wat meer van de omgeving van Hoi An gaan ontdekken.
De sfeer in het stadje was prima. Het was warm, maar niet té en het was kleurig door de duizenden potten met gele, oranje en rode bloemen. Ook stonden er ballonnenverkopers met enorme trossen kleurige ballonnen. Het was een drukte van vanjewelste en je zag mensen met potten gele chrysanten achterop de brommer. Werkelijk elke winkel en elk huis in Hoi An en omgeving had minstens twee potten van deze bloemen bij de voordeur staan. Dat maakte het toch al mooie beeld van Hoi An nog kleuriger. Het was enorm genieten.
In Hoi An had ik een aantal leuke ontmoetingen en dronk ik koffie met Roy, een oud VSO’er die nu een cursus verzorgt voor Noorse studenten aan de Universiteit van Hoi An. En met Aike en Nhung, die ik sinds vorige zomer een aantal malen heb ontmoet o.a. in Hanoi.
In Hoi An kun je kiezen uit vele goede restaurants, maar er is ook een plek waar je, aan lange tafels gezeten, kunt genieten van de smakelijke, plaatselijke gerechten met namen als “wonton, cao lai en white rose”. Allemaal even lekker. Maar vooral de knapperige wonton, een soort grote taco chips, belegd met groente en garnalen of kip, vind ik erg lekker. Op een avond belandde ik tegenover een Canadees met wie ik twee uur gezellig heb zitten praten. Dat zijn leuke, onverwachte ontmoetingen, die een dag kleuren.
Ongeveer drie kilometer buiten Hoi An bevinden zich twee strandjes. Ik kies altijd voor het rustige strandje, An Bang Beach. Op de fiets zit ik er in 20 minuten. Hier heeft een Amerikaans- Frans stel een leuk tentje, La Plage, waar je heerlijk relaxen kunt op ligbedden met uitzicht op zee. Ondanks het fraaie weer was het strand nagenoeg leeg. In de zee waagt zich een enkeling, terwijl het water schoon is en heerlijk van temperatuur en de golven de goede hoogte hebben. Kortom, als je hier niet kunt genieten………..
Dat heb ik dus gedaan!
Intussen gleden we van het jaar van de Buffalo in het jaar van de Tijger. Dit ging gepaard met vuurwerk, maar niet het geknal wat in Nederland zo populair is. Van 12 uur tot tien over 12 werden er mooie vuurpijlen afgestoken en dat was dat.
De volgende dag was het heel druk in alle tempels die Hoi An rijk is. Met Aike en Nhung begaf ik me stilletjes tussen de biddende mensen in de tempel. Er wordt veel wierook aangestoken en de lucht is bezwangerd van deze zware geur. Daarna koffie drinken en naar het huis van Nhung om daar Banh Trung te eten, een gerecht dat bestaat uit een soort taart van dikke kleefrijst met een vulling van vlees en soja.
Ik was me ervan bewust dat er “thuis” bij Mai en Duc, ook naar mijn thuiskomst werd uitgekeken. Dus na 5 dagen moest er een eind komen aan al dat paradijselijk genieten. Met de bus terug naar huis, waar ik met open armen werd ontvangen. Ook hier ging ik aan het traditionele Banh Trunggerecht. Met de nodige alcoholische versnaperingen. Een feest is hier niet compleet zonder het “mot, hai, ba, joo”. Maar het was een goede start van het nieuwe jaar, dat is zeker. En dat gaat nog wel even door, want voor de komende dagen staan er nog de nodige Nieuwjaarsparty’s op het programma.


  • 16 Februari 2010 - 07:40

    Koos En Marlies:

    Hoi Hanny, gelukkig nieuwjaar, ook aan Mai, Mr. Duc, Thao en Phung. Wil je hen onze beste wensen overbrengen?
    Zo kan Hoi An er dus óók uitzien! Wat een kleurenpracht; zo komt de kleur van de huizen nog mooier uit, lijkt me.
    Geniet van de rest van je vakantie en we hopen dat het met je visum snel in orde komt. We hoorden dat je je verjaardag met de andere Marlies in Hanoi gaat doorbrengen. leuk vooruitzicht! liefs van ons beiden, K&M

  • 16 Februari 2010 - 08:18

    Naat In Uganda:

    het bloemen corso en de carnavals optocht zijn er niets bij!!

  • 16 Februari 2010 - 08:26

    Til:

    Wat ziet het er met al die bloemen en ballonnen feestelijk uit!Fijn, dat je het zo fijn in Hoi An hebt gehad!Heerlijk, dat je zoveel mensen hebt ontmoet,dat maakt alles anders.Geniet van alle komende Nieuwjaarsparty's.
    Wat een heerlijke temperatuur heb je op het ogenblik. Hier sneeuwt het licht....Even ruilen?Dag! Liefs, Til.

  • 16 Februari 2010 - 08:54

    Anne:

    Happy New Year of the Tiger ! Wat een vrolijke plaatjes en een vrolijk verhaal, waar je dit nieuwe jaar mee begint.Dat belooft wat.

    liefs, Anne

  • 16 Februari 2010 - 09:25

    Carie:

    ha die hanny
    happy newyear!
    hier lijkt het ook nog maar even geleden. dat komt mede door de kou! en de sneeuw! ik hoor nu veel mensen mopperren over de sneeuw, de mensen hebben er genoeg van, maar het ziet er nog steeds prachtig uit! alleen geen schaatsplezier, das wel weer jammer.
    geniet van je vakantie, maar zo te lezen lukt dat goed! wij verlangen (ik denk echt dat ik namens heel nederlands spreek...) naar ietsie pietsie zon van jou!
    alaaf!!

  • 16 Februari 2010 - 10:40

    Ilone:

    Ook van mij dan maar: Goed jaar van de Tijger.
    Wat een gezellige kleurige boel en leuk met al die ballonnen. Mooie foto's en filmpjes. Ja, die koereigers ken ik ook wel uit Gambia.
    Fijn dat je daar een leuke tijd hebt gehad in Hoi An.
    En inderdaad een stuk warmer dan hier.
    Veel succes en geluk maar weer daar.

  • 16 Februari 2010 - 12:37

    Heleen:

    Wat heerlijk om te lezen, dat je ook zo kunt genieten. Wat ziet Hoi An er prachtig uit met al die bloemen. Het is toch wel een heel andere wereld als waar wij nu in zitten!
    (sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw)
    Heel veel liefs.

  • 16 Februari 2010 - 16:03

    Jacqueline:

    Een heel gelukkig nieuwjaar en heerlijk, dat je zo aan het strand je vakantie met allerlei ontmoetingen kunt doorbrengen! Geniet er nog verder van en tot horens!

  • 17 Februari 2010 - 09:47

    Marja:

    Hoi Hanny,

    Wat een kleurenpracht toch en al die bloemen, ik kan niet ophouden me daar over te verwonderen. Ik verlang dan ook naar de zomer hier, bloemen in de tuin, dat mis ik nu zeer. Fijn ook dat je leuke ontmoetingen hebt, je geeft de indruk dat je je daar zeer thuis voelt. Niet in de laatste plaats door je gastgezin. Allen een fijn nieuw jaar gewenst.
    Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanny

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 535
Totaal aantal bezoekers 214568

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 31 Mei 2017

Op reis in Frankrijk, Spanje en Portugal.

14 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Op de fiets naar Praag

31 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Thailand 2014

02 Augustus 2013 - 20 September 2013

Op de fiets naar Santiago de Compostela

01 November 2011 - 02 Maart 2012

Hanny en Henk in Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja

03 Januari 2009 - 01 Juni 2010

Mijn derde uitzending.

Landen bezocht: